Pravidelný pohyb je základním předpokladem pro zdraví a dlouhověkost. Lidské tělo je po sta tisících letech vývoje utvořeno tak, že je pro něj pohyb zcela zásadní a přirozenou součástí každodenního života, na což však v dnešní době často zapomínáme. Soudobá populace tráví dny v práci, která pro většinu zahrnuje dlouhé sezení. Do práce se moderní člověk přepravuje autem, autobusem, vlakem, tramvají či metrem, kde také sedí. Odpočinek po dlouhém dni pak probíhá u televize, kde se také sedí. Co s tím? Víme, že že je těžké v dnešní zrychlené době najít místo pro pravidelný pohyb, není to však nemožné a podstatným způsobem to zvkalitňuje život.

 

1. Pohyb rozproudí celé tělo, už po půl hodině svižné chůze má člověk lepší náladu, povzbuzený kardiovaskulární systém a rozprouděnou lymfu, která je důležitá pro odvod odpadních látek z těla, bez svalových stahů však není sama schopna proudit, jak má.

 

2. Rakovinové buňky nesnesou kyslík, pravidelné prodýchání se při pohybu je proto skvělá prevence této choroby, stejně tak i stárnutí, obezity, cukrovky, řídnutí kostí, infartku a všech dalších možných chorob.

 

3. Člověk potřebuje tři druhy pohybu: aerobní, protahovací a posilovací.
 

Aerobní pohyb je ten, u kterého dochází k nárůstu tepové frekvence, člověk se zadýchává, organismus se zahřívá a dochází ke spalování tuků. Zároveň se celé tělo okysličuje a postupně získává dobrou kondici. Naprosto zásadní pro srdce a pro celkové zdraví.
 

Protahování je důležité pro pružnost svalů. Zkrácené svaly vytváří v těle v kombinaci se svaly ochablými všemožné disbalance, nejlepším příkladem je velmi častý případ zkrácených zádových svalů a povolených břišních, které dohromady způsobují nezdravé prohnutí páteře. 
 

Posilování je důležité pro dostatečný objem svalové hmoty. Organismus celkově lépe funguje, když má dobré svaly, ty totiž pomáhají spalovat cukry a tuky, hrají důležitou roli pro zdraví kostí a vyrábí látky klíčové pro fungující imunitu.

 

4. Jak zapojit pohyb do všedního, zpravidla velmi hektického dne? Za týden by člověk měl ujít dvacet až dvacet pět kilometrů. Zvykněte si proto vystupovat z tramvaje dřív, jakoukoliv pochůzku vyřídit pěšky, pokud je to jen trochu možné. Choďte po schodech, místo využívání výtahu. Jakmile chůzi zabudujete do svého denního programu, sami ji postupně začnete více využívat, protože budete cítit, jak vám dělá dobře.

 

5. Alespoň jednou týdně si najděte okénko pro cvičení jógy, pilates a podobně pod dohledem lektora. není to drahé a naučíte se důležité základy. Práci věnujete také dostatek času, tak proč ho nevěnovat sobě, když jste důležitější. Pokud ani to nevyjde, zvykněte si třikrát týdně si zacvičit půlhodinovou sestavu u sebe doma, inspiraci můžete sbírat v časopisech, na internetu nebo si pořídt speciální knihu nebo DVD. 

 

6. Naučte se vše vyvažovat. Základem všeho je svižná chůze, tu můžete doplnit jízdou na kole, běháním, plaváním a podobně. Další část pohybových aktivit doplňte tak, že si jednou týdně zacvičíte protahovací sestavu a minimálně také jednou týdně posilovací, zaměřenou na vaše problémové partie.

 

7. Základem zdravého pohybu je jednak umírněnost, vrcholový sport není příliš prospěšný, protože velmi zatěžuje a dále pevné břicho! To totiž drží celé tělo. Najděte si cviky na zpevnění břicha a posilujte. Nejlepší je však začít opět u chůze a to tak, že si budete hlídat správné držení těla: podsazenou pánev, ramena dozadu a dolů, hlava zpříma. Hlídejte si to pár dní a pocítíte rozdíl.

 

8. Nepřežeňte start. Jestliže jste se nikdy moc nehýbali a teď se do toho s nadšením chystáte, je to chvályhodné. Opatrně však, abyste nezačali příliš prudce, to vás akorát unaví a odradí. Pěkně zlehka a postupně přidávat. Můžete se poradit s odborníkem, nebo to nechat na inutici. Jakmile si zvyknete na pravidelný pohyb, podle vlastní únavy a celkového pocitu poznáte, jaké cvičení v jakém množství je pro vás zrovna vhodné.

 

9. Nechávejte si i dny na odpočinek. V těch totiž tělo buduje svaly a napravuje všemožné drobné škody vzniklé z náročného životního stylu. Berte pohyb jako přirozenou a hezkou součást každodenního života, není to nic, kvůli čemu byste se měli stresovat a pokud nějaký den občas vynecháte, není třeba se trápit. Výčitky jsou totiž to zcela nejhorší, co pro sebe můžete udělat.

 

10. Naučte se respektovat svůj tělesný typ. Pohyb není určen k tomu, aby člověk dosáhl postavy jako z časopisu, což není ani reálné, ale je od toho, aby posílil zdraví a zkvalitnil a prodloužil život.

 

POHYB

Lidé tráví téměř jednu třetinu svého života spánkem. Dobrý spánek je pro zdravý život velmi důležitý. Co se během spánku děje? Tělo se během něj uvolní, obnovuje a přebudovává. Po zdravě prospané noci se člověk probudí osvěžený, a to proto, že ve spánku se odehrává mnoho procesů, například se vytváří větší počet růstových hormonů, které spalují tuky a rozvíjejí svalstvo.

 

Spánek je velmi důležitý pro náš organismus. Nedostatečný a nekvalitní spánek vede k tomu, že se cítíme unavení, naše výkonnost klesá. Během spánku dochází k regeneraci celého organismu, tělo i mozek odpočívá. Zdravý spánek by měl u dospělého člověka trvat cca 6 – 9 hodin. Noční spánek je nejzdravější, zejména mezi dvanáctou a druhou hodinou, proto bychom neměli příliš ponocovat. Na lůžko bychom se nejlépe měli odebírat pravidelně ve stejnou dobu.

 

Pro kvalitní spánek je důležité psychické a tělesné uvolnění. Psychické napětí, obavy a stres stěžují usnutí. Dobrá je pravidelná fyzická aktivita, sport, cvičení. Pozor však nejméně 3 hodiny před spánkem bychom neměli vykonávat namáhavé fyzické činnosti. Nic nezkazíme lehkou procházkou na čerstvém vzduchu.  Svůj význam má i prostředí.  Přizpůsobte spánku i svou ložnici – měla by být tichá a zatemněná, teplota se doporučuje mezi 180 stupňů a 200 stupňů. Ideální je před spánkem místnost vyvětrat.

 

Spánek bychom měli oddělovat od ostatních aktivit. Postel bychom měli používat ke spánku. Před spaním bychom v posteli neměli jíst, pracovat, dívat se na televizi. Večer se nedoporučují pít povzbuzující nápoje jako je káva, čaj, kolové nápoje či energetické nápoje. Není vhodné pití alkoholu. Alkohol sice usnadňuje usnutí, ale narušuje spánkový proces. Zvyšuje riziko probouzení a tím zhoršuje kvalitu spánku. Rozhodně se před spaním vyhýbejte kouření. Nikotin má povzbuzující účinky a brání usnutí. Velmi vhodné je i večer vynechat těžká jídla, poslední jídlo se doporučuje 3 hodiny před spánkem.

 

Některá jídla nám však pomohou ke klidnému a vydatnému spánku. Uvolňují svaly a zklidňují mysl. Je to například heřmánkový čaj, který působí mírně sedativně. Dalším dobrým a sladkým produktem je banán. Banán obsahuje látky uvolňující svaly. Teplé mléko obsahuje látky se sedativním účinkem. Pocit pohody vyvolává melatonin, který obsahují ovesné vločky. Pro zlepšení nálady jsou i lněná semínka, mají v sobě omega-3 mastné kyseliny, které zlepšují náladu. Pro dobrý spánek můžeme dvěma lžičkami semínek posypat zeleninový salát nebo večerní porci vloček.

 

Ke zdravému spánku přispívá samozřejmě i kvalitní lůžko, matrace a polštář.

SPÁNEK

TIP!

 

Pořiďte si kvalitní čistý levandulový olej a před spaním si kápněte na zápěstí, spánky a po ujištění, že nehrozí alergie, i malé množství pod nos. Aromaterapie funguje výborně pro relaxaci a uvolnění, rychlé usnutí a kvalitnější odpočinek. Molekuly vůně navíc pronikají sliznicemi a kůží do těla, čistí dýchací cesty a působí uvolňujícím účinkem na nervový systém. Jen pozor, aby se jednalo o stoprocentní eterický olej!

Jak jistě všichni víme, pohyb je zcela zásadní pro udržení pevného zdraví. Vlivem změny životního stylu a přiznejme si, i životního tempa a dokonce i některých priorit, se v něm však stále více omezujeme, nebo ho odsouváme do uzavřených prostorů tělocvičen. Ty nám však nepřináší tolik, kolik můžeme získat z přírody.

 

Vliv na fyzické zdraví

 

Co pro vás udělá taková hodinová procházka parkem, lesem, polem či loukou? V první řadě se nadýcháte vzduchu. Lepšího, než který obvykle vdechujete v klimatizovaných nebo špatně větraných prostorech. A jestli je něco dobré pro prevenci rakoviny, je to právě kyslík. Ten je totiž účinným blokátorem procesů, které se dějí v poškozených buňkách. Důležité je ovšem dýchat správně – do bříška, nikoliv jen do hrudníku. Vyzkoušejte pár dní myslet na správné dýchání, brzy si zvyknete a ucítíte znatelný rozdíl, budete se cítit odpočatější a uvolněnější.

Další nespornou výhodou je rozhýbání celého těla. Když si představíte, že každá buňka vaší nervové soustavy při předávání rozkazu k pohybu do svalů vytváří elektrický signál, pomůže vám to lépe si uvědomit, jak mocný vliv má pohyb na děje v našem těle a na jeho energii. Když tuto životní sílu pravidelně rozhýbete, budete stárnout o mnoho pomaleji. Navíc, východní filosofie věří tomu, že když po pohybu odpočíváte, tato energie si navíc najde v těle místa, která je nutná opravit a a zregenerovat a postará se o ně. Ať už k tomuto názoru máte skeptický či naopak nadšený postoj, je dokázané, že lidé, co se pravidelně celý život rozumně pohybovali, se zpravidla dožívali vysokého věku v dobré tělesné kondici, takže na teorii dávných východních učenců možná něco bude.

 

Pravidelným pohybem dále prospíváte svým kostem, srdci a krevnímu oběhu – můžete se například vyhnout křečovým žilám, anebo, pokud je máte, jejich stav udržet tak, aby se dále nezhoršoval. Důležitý je však i lymfatický systém. Ten, narozdíl od krevního, nemá žádnou pumpu, která by se starala o jeho pohyb. Je poháněn stahy svalů a čím více ho rozproudíte, tím více se pak budete moci těšit z hladší a čistší pleti, zbavíte se otoků a celulitidy.

 

A jak stále opakujeme, pobytem venku získáte také dostatečné množství vitaminu D, tolik důležitého pro celkové zdraví. Současná populace však trpí jeho silným nedostatkem, což způsobuje mnoho civilizačních chorob.

 

Vliv na duševní zdraví

 

Co může být hezčího, než klidná procházka na místě plném zelených stromů, které shlíží na místo kudy procházíte už celá desetiletí? Pod modrým nebem, po půdě, která žije vlastním životem? Nebo okolo řeky, kde vám vánek občas přinese její vůni? Při chůzi si člověk třídí myšlenky, má čas nechat v klidu projít myslí vše, co jinak v běžném každodenním shonu nestačí zpracovávat. Na procházce vás mohou napadnout ty nejlepší nápady nebo můžete vyřešit důležité rozhodnutí, protože se dostanete do bližšího kontaktu se sebou samým, což je pro duševní zdraví velice zásadní. A to je zase podstatné pro tělesný stav.

POBYT

V

PŘÍRODĚ

 
 
 
Please reload

Please reload