© 2016 Zdravota.cz

ZDE NÁM NAPIŠTE, S ČÍM POTŘEBUJETE PORADIT. ODPOVĚĎ VÁM PŘIJDE NA VÁMI UVEDENÝ EMAIL.

ZODPOVĚZENÉ DOTAZY

 

Ivana 25.04.2015 19:17:00

 

Dobrý den,snažím se už půl roku zhubnout, ale mívám záchvaty chutí na sladké. Co s tím mám dělat?

 

Dobrý den Ivano,

zřejmě Vám chybí komplexní sacharidy, které byste měla přijímat v podobě příloh. Nešidíte ve snaze zhubnout své běžné porce? Přidejte ráno, dopoledne a odpoledne více sacharidů (pečivo, těstoviny, brambory) a uvidíte, že chuť na sladké Vás přejde. Doporučujeme také vynechat "light" výrobky.

 

 

Dobrý den,narazila jsem na tuto poradnu, tak jí využiju a zeptám se, co mám dělat s přítelem, který už má pět dní průjem, ale nic mu není, nic ho nebolí, jen prostě nemůže nic sníst. čím ho mám krmit? Děkuji moc za radu!

 

Zdravota odpovídá:

 

Vážená paní,

doporučuji Vašemu příteli, aby šel na lékařské vyšetření, které zjistí příčinu průjmu. Strava je podle lékařských výsledků. Uvádíte, že Váš přítel nemá kromě průjmu žádné potíže. Jelikož nemůže nic sníst, hrozí mu riziko podvýživy, jeho tělu budou chybět živiny a další důležité látky. To ale není vše. Vlivem průjmů u něho dochází také ke ztrátám vody a minerálů, ztráty vody jsou zvláště citelné v horkých dnech. Nejen z tohoto důvodu mu doporučuji, aby co nejdříve navštívil lékaře. Průjem může být projevem závažného onemocnění, přestože ho neprovázejí žádné potíže jako je bolest či jiné obtíže.

Při průjmu se zpočátku konzumují suché tvrdé rohlíky, housky, karlovarské suchary, šlemové polévky. Jedná se o vývar z rýže, ovesných vloček, krupek, krupice, konzumuje se jen vývar, rýže, ovesné vločky, krupky, krupice se odstraní. Pije se vlažný hořký neslazený, nekoncentrovaný ruský nebo černý čaj a pramenitá voda. Při průjmu je nevhodné sypané, celozrnné pečivo, chléb, čerstvé pečivo. Při průjmu je nevhodné sypané, celozrnné pečivo, chléb, čerstvé pečivo. V případě, že Váš přítel nesnese ani tuto stravu, která maximálně šetří střeva, je třeba, aby okamžitě navštívil lékaře. Existuje i jiný způsob výživy než ústy, příkladem je nitrožilní výživa, o tom však rozhoduje lékař.

Při průjmu je třeba jíst pravidelně, po malých porcích. Ani více tekutin najednou není při průjmu to pravé, je dobré popíjet pramenitou vodu, hořkým nekoncentrovaný čaj. Při průjmu pomáhá také dostatek odpočinku, není nutné celý den ležet, je však dobré se šetřit.

Postupně, dle zlepšení stavu, se přidává mrkev, banán, ovocné pyré z jablek, meruněk, broskví, banán, celer, petržel, nemastná rýže, ovesné vločky, krupice, vaječný bílek, brambory, nemastná bramborová kaše, libové maso a nakonec netučné mléčné výrobky. Tuk se přidává postupně až na konec. Pozvolna se přechází na dietu dle základního onemocnění, což znamená podle příčiny průjmu.

Děkuj a těším se na Vaše další dotazy nebo připomínky.

Evžena Janovská DiS


 

kikinka 21.08.2015 23:13:50

 

dobrý den, přez léto jsem nabrala asi 6 nebo 7 kg, jsem zviklá sportovat a jím střídmě, tohle byli zmrzliny a koktejly, za jak dlouho to shodím? děkuju!

 

Vážená slečno,

střídmost ve stravě a sport jsou nutné podmínky ke štíhlé linii. Zmrzliny a koktejly jsou nabité kaloriemi. Jedna porce točené zmrzliny má 400 až 500 kJ, 250 ml koktejlu obsahuje 700 až 2100 kJ. Obsah kalorií záleží nejen na množství, ale i na složení. Pokud vyřadíte ze svého jídelníčku zmrzliny, koktejly a další sladkosti, jako jsou bonbóny, sušenky a další cukrovinky, které mají malý objem a hodně kalorií, zhubnete. Díky střídmé stravě bez různých zmrzlin a dalších sladkostí a pravidelnému sportu se Vám podaří za 5 až 8 týdnů zhubnout 6 až 7 kg. Zdravé hubnutí je týdně 1 kg, maximálně 1,5 kg. Rychlé hubnutí není dobré pro zdraví a kromě toho při rychlém hubnutí se většinou přibere. Vaším cílem není jen zhubnout, ale také si udržet výslednou tělesnou hmotnost.

Střídmá strava je výborná pro hubnutí i štíhlou linii, je však třeba, aby byla vyvážená. To znamená, že v ní má být vše, co Vaše tělo potřebuje, jinak Vás dříve či později čekají zdravotní problémy vlivem nedostatku některé z potřebných látek. Ve Vašem jídelníčku by neměla chybět nejen zelenina a ovoce, ale ani celozrnné obiloviny, luštěniny, polotučné mléko a mléčné výrobky, zdravé tuky v podobě oleje, menšího množství oříšků a semínek, můžete si dopřát i menší množství másla. Ke zdravě stravě patří také ryby, koření, bylinky i libové maso.

Pokud chcete zhubnout, doporučuji Vám vyhnout se všem limonádám a stolním vodám, minerálkám s příchutí, i se sladidly. Různé limonády a další nápoje s příchutí obsahují hodně cukru. Nápoje značky light mají sice zanedbatelné množství kalorií, působí však hlad, ani po nich se nehubne. Doporučuji Vám pít vodu, neslazené čaje, neslazené ovocné, bylinkové čaje, stolní a minerální vody bez příchuti, šťávy z čerstvého ovoce a zeleniny. Chcete-li zhubnout, vyhněte se přislazovaným džusům, sirupům.

Hubnutí Vám může usnadnit pohanka, která obsahuje málo kalorií, zato však hodně zdraví prospěšných látek. Budete-li chtít sladit bez kalorií, použijte stévií, dostanete ji v prodejnách zdravé výživy sušenou nebo v tekuté formě. Můžete sladit také sladším ovocem, jako je hroznové víno, hrušky, švestky. Můžete použít i rozinky a domácí sušené ovoce, sušené ovoce, které je běžně k dostání v různých samoobsluhách, hypermarketech, supermarketech je přislazované cukrem.

Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.

Evžena Janovská DiS – nutriční terapeutka

 
 
 

PORADNA

Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci