• redmv

Nenechte se ovládnout svým strachem

Díky existenci strachu dokáže člověk přežít. Funguje to podobně i u zvířat. Díky starostem a strachu se snažíme chovat tak, abychom sebe nebo druhé neohrozili. Cítíme potřebu rozhlédnout se při přecházení silnice, bojíme se ochutnat nevábně vypadající jídlo, máme respekt z výšek. Všeho moc škodí, a to platí i u strachu. Jakmile nám náš strach začne přerůstat přes hlavu, bude nás svazovat a nedovolí někam se v životě posunout. Nejhorší je se strachu se poddat.


Bát se můžeme mnoha věcí. Nemoci, ztráty partnera, neúspěchu v práci, výšek, rychlosti, pavouků a mnoha dalšího. Příliš velký strach ale bere člověku energii. Pro příklad pokud se bojíte, že ztratíte práci, i když k tomu není žádný vážný důvod, budete negativně naladěni, váš strach vás postupně pohltí a díky tomu neodvedete svou práci tak, jak byste měli. Možná o práci nakonec přece jen přijdete. Podobně je tomu v partnerském vztahu. Jakmile se stanete ustrašenou osobou, která nemá radost ze života, budete vysílat do okolí negativní signály, budete smutní a možná přibyde nedorozumění a hádek. Takový vztah pak možná opravdu nevydrží.


Říká se, že valná všech našich obav se nakonec nevyplní. Pokud se ráno vzbudíte a myslíte jen na to, co všechno by se mohlo stát, a předpokládat jen to špatné, zkuste se večer za celým dnem ohlédnout. Bylo to opravdu tak? Kolik špatného se vám nakonec přihodilo, kolik obav se vyplnilo? Možná budete překvapeni. Občas se něco nepodaří, ale žádná velká katastrofa to nebývá. Většinou pokud se něco opravdu stane, je to něco, co jsme ani nečekali, a čemu jsme nemohli zabránit. Není tedy důvod strachovat se dopředu. Akorát vám to odebírá schopnost racionálně uvažovat a odvracet od sebe špatné věci.

Proč nás vlastně dokáže strach tak pohltit a mít nad námi moc? Mozek nedokáže objektivně rozlišit, co jsme opravdu prožili, od toho, co si pouze představujeme. Pokud se neustále zabýváme negativními představami, mozek nemusí dobře rozeznat, že nejde o realitu a nechá to na nás stopy. V těle jsou vyvolávány opravdové pocity strachu. Podle psychologů není 95 procent našich starostí založeno na reálných podkladech a nedojde k jejich převedení do skutečného života. Čím více se zabýváme a obklopujeme negativními věcmi a myšlenkami, tím více si ubližujeme a nás život „šedne".

Samozřejmě existují opodstatněné obavy a někdy jsou starosti na místě. Zejména se jedná o zdravotní problémy nás nebo někoho blízkého. Ovšem i zde moc strachu škodí a dokáže vás obrat o energii, někdy téměř paralyzovat. Tím ale nikomu nepomůžete. Lepší je svou energii investovat do trávení času s nemocným a snažit se zpříjemnit mu jeho stav. Lidem spíš pomůžete, pokud budete pozitivně naladěni a přinesete jim do života úsměv.

Mnoho lidí sužují problémy celé společnosti, a to je opravdu těžké břemeno. Abyste dospěli k něčemu konstruktivnímu, zkuste situaci vztáhnout ke své osobě. Uvědomte si, v čem konkrétně se vás problematika týká a čím můžete přispět vy jako jedinec. Pokud ničím, zkuste se soustředit na něco jiného. Pokud pomoci můžete a je to reálné, zkuste se zaměřit právě na tuto věc.


Neustálý strach se může dříve nebo později odrazit negativně na našem zdraví. Psychologové ale varují, že rozhodně není ani dobré svůj strach popírat. Bojovat s ním je vhodné, ale popírání nic nezlepší, naopak. Pokud se něčeho obáváte a okolí vás nutí to hodit za hlavu, nemusí jít o dobrou cestu. Spíše se problému postavte čelem, poproste okolí o spolupráci nebo vyhledejte odbornou pomoc, pokud si na to sami netroufáte.

Nadměrné dělání si starostí je jakousi formou zvyku, a se zvyky se dá pracovat. Měli byste se z pasivní role dostat do role aktivní. Prvním krokem je uvědomit si, čeho se bojíme. Můžete si to sepsat na papír, klidně i podle důležitosti. Poté vyfiltrujte možnosti reálné a ty, které jste si spíše vyfantazírovali a ke kterým mnohdy přispívají média bohatým zásobováním naší mysli katastrofickými scénáři a zprávami. Jakmile budeme vědět, proti čemu konkrétně bojujeme, půjde nám to lépe. Postupuje se po malých krůčcích, Za každý úspěch je dobré se odměnit a uvědomit si, že jsme schopni se svého strachu postupně zbavit, alespoň na únosnou míru. Jakmile se vás začne strach zmocňovat, zejména se to děje většině lidí ve večerních a nočních hodinách, kdy mají na přemýšlení dost času, raději vstaňte a jděte něco dělat. Zaměstnejte svůj mozek jakoukoliv činností, dokud vás pocit strachu neopustí. Pokud se to ale nedá vydržet a často se to opakuje, raději vyhledejte odbornou pomoc.

Zde je stručné schéma toho, jak postupovat, pokud nás problémy a strach začínají pohlcovat:

1. Uvědomte si, čeho se bojíte 2. Položte si otázku, jaký to pro vás má význam 3. Sepište si možnosti, jak tuto věc ovlivnit, a zda to vůbec jde 4. Odpovězte si na otázku, zda je vhodné řešit problém teď, zda jej řešení nezhorší, nebo zda není zatím aktuální 5. Stanovte si cíl a k němu směřujte A na závěr jedna rada: Snažte se žít přítomností. S minulostí už nic neuděláte a budoucnost je nejistá, ne zcela ve vašich rukou. Myšlenky a starosti, které se týkají minulosti a budoucnosti, většinou vaši mysl zbytečně zatěžují a znemožňují vám jít dál.

0 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Alobal

1/2
Obchodní podmínky  Zásady GDPR
 Provozuje Mediola Group, copyright Info Gate k.s.,
Kontakt: zdravota@infogate.cz
 
© Zdravota.cz