Klára Burgess: Čtyři jednoduché kroky ke klidu a rovnováze

03.04.2014

 

V zimě se příroda ukládá ke spánku, zpomaluje, potemňuje… Ale tempo našich životů nás nutí tento přirozený rytmus ignorovat a naopak ještě přitvrdit.A tak i přesto, že odbourávání stresu je moje profese ;) musím se přiznat, že jak se zkracují a ochlazují dny, je pro mě čím dál těžší udržet si „letní“ spokojenou rovnováhu. Meditační polštář v temných a chladných ranních hodinách ztrácí svou přitažlivost na úkor večerní sklenky červeného a teplé deky. Zvlášť když máte pocit, že den, který právě končí, ani zdaleka neměl dostatek hodin, avšak Vaše tělo i mysl se rozhodly - stejně jako příroda - zazimovat. Nemyslím, že je něco špatného na sklence červeného;) Ale existuje ještě jeden účinější trik, který nám v mžiku navrátí ztracenou rovnováhu. A na meditační polštář (a výmluvy s ním spojené) můžeme zapomenout. Potřebujeme jen sami sebe a pár minut. Tím trikem je dýchání do břicha popsané ve čtyřech jednoduchých krocích níže.

 

Vždy mě znovu ohromí, jaké zázraky umí v okamžicích chaosu několik jednoduchých nádechů a výdechů do břicha. Mysl, tělo i zbytek dne jsou jako vyměněné! A to bez ohledu na to, jestli jste zrovna nervózní z prezentace, naštval vás kolega v práci nebo prostě jen nestíháte...

 

Říkáte si, „lehce se to řekne, ale hůře udělá"? Následujících několik jednoduchých kroků vás naučí dýchat do břicha, než bys řekl švec.

 

Za prvé, dejte si ruce na břicho (do oblasti pod pupíkem). Sedněte si nebo si stoupněte tak, aby vaše páteř byla rovná.

 

Za druhé, zhluboka se nadechněte a vydechněte nosem.

 

Za třetí, znovu se nadechněte nosem a vydechněte všechen vzduch pusou (jako byste chtěli sfouknout svíčky na dortu).

 

Váš další nádech nosem bude automaticky nádechem do břicha.

 

Párkrát si tento postup vyzkoušejte, abyste si na dýchání do břicha zvykli a využívejte tento dech kdykoli se ocitnete ve stresující situaci.

 

Pamatujte si, že čím častěji dýcháme do břicha v situacích, kdy nejsme ve stresu, tím jednodušší je tento dech použít, když jej opravdu potřebujeme!

 

Jak nám dýchání do břicha pomáhá

 

Když jsme ve stresu, dýcháme pouze do horní čtvrtiny našich plic. Takové mělké dýchání je způsobeno stresovou reakcí v mozku, která jej vyvolává. Dýcháním do břicha přivádíme náš sympatetický nervový systém (zodpovědný za stres) a náš parasympatetický nervový systém (zodpovědný za pocit klidu a uvolnění) zpět do rovnováhy. Naše tělo následně vyšle mozku signál, že vše je v pořádku, což zredukuje příval stresových hormonů do našeho systému. Výsledkem je, že myslíme jasněji, cítíme se více v klidu a jsme schopni efektivněji zpracovávat informace.

 

A BONUS NA ZÁVĚR

 

Podle taoismu nám klidné a pomalé dýchání do břicha prodlužuje život!!

 

Klára Burgess vystudovala Taneční Antropologii a Taneční Choreografii na Roehampton University v Londýně, kde ji zájem o kreativní propojení těla a mysli přivedl k józe. Jógu studovala v Londýně, New Yorku a na Insight Yoga Institute pod vedením Sarah Powers, světově známé instruktorky jin jógy. Klára se jógou a zejména jin jógou zabývá od roku 2007 a učí ji u nás i v zahraničí.

 

V roce 2014 otevřela Klára v pražské Holečkově ulici studio Zen Garden, ve kterém nabízí lekce jógy a tance pro dospělé i děti. V Zen Garden si můžete také užít masáže nebo aromaterapii. Více na www.zen-garden.cz.

 

Co je jin jóga?

 

Cvičení jin jógy příznivě ovlivňuje proudění životní energie (chi) do buněk a orgánů celého těla, významně napomáhá flexibilitě kloubů, posiluje imunitu, uvolňuje přebytečnou tenzi a přináší pocit klidu a lehkosti. Aplikováním tlaku na body podél meridiánů ovlivňuje jin jóga zdraví konkrétních orgánů stejným způsobem jako akupunktura. Aby tohoto efektu bylo docíleno, setrvává se v pózách nejméně 3 minuty. Na úrovni mysli jin jóga pěstuje nesoudící pozornost vůči tomu, co se objevuje v našem fyzickém, emocionálním a energetickém těle. Ukotvuje nás pevně v přítomném okamžiku a pomáhá nám kultivovat svobodný a radostný přístup k životu. Budete odcházet odpočatí a zároveň posíleni na těle i na duchu.

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci