10 nezdravých návyků, které bychom se měli odnaučit

 

Redaktorka Karolína sepsala deset zlozvyků, kterými si dlouhodobě a plíživě podkopáváme zdraví.

 

1. „Mé ráno začíná pořádným šálkem černé kávy."

 

Pokud do svého těla po jeho dlouhé, nejlépe osmihodinové snaze o regeneraci a dlouhé době bez vody, nalijete jako první tekutinu kávu, způsobíte že vás sice na chvíli kofein „nakopne", ale po zbytek dne můžete být ve stresu. Navíc je známo že káva dehydratuje, proto raději začínejte den velkou sklenicí vody, nejlépe převařené, teplé. Ta vaše tělo hezky probudí, hydratuje a pročistí.

 

2. „A po oběd je čas na dezert!"

 

Po obědě není čas na dezert, po obědě se máte cítit nasyceni a vaše chuťové buňky mají být uspokojeny, pokud to tak není vašemu tělu pravděpodobně něco chybí – například bílkoviny. Možným viníkem je také nedostatek spánku, stres a deprivace. Často jsou ale lidé tomuto zvyku naučeni z domova anebo mají s jídlem spojený odpočinek a tak se ho snaží prodloužit.

 

3. „Pustím si to a usnu u toho."

 

Tento zvyk je velkým prokletím současné generace. Odreagování, komunikace, vyhledávání informací ale také učení a práce, to vše probíhá u počítačů, mobilů a notebooků. Proto není divu, že je těžké večer zařízení vypnout a jít spát, je to jako odpojit se z virtuálního světa. Lidé, kteří si na technologie tak moc navykli pak mají velký problém s nervozitou, pocitem, že jim něco utíká, anebo jim něco chybí, usínají u filmů a seriálů ale neuvědomují si, že si tak nedopřávají plnohodnotný spánek nutný pro správné fungování jejich těla!

 

4. „Musím si zapálit, jsem hrozně nervózní..."

 

O nesmírně škodlivém vlivu kouření už dnes všichni víme. Co je však horší je, že si kuřáci z kouření vytvořili řešení problémové situace. Někdo to takto má s jídlem, což není o nic lepší, jde tu o to, že se stane člověk závislým na svém zlozvyku a o to hůř se jej zbavuje.

 

5. „Až přijdu domů, musím se najíst, dnes jsem nestihl/a oběd."

 

Jídlo bychom měli mít během dne rovnoměrně rozložené, to už víme, stejně na to ale ve většině případů tak trochu kašleme. V obědové pauze v práci tak místo oběda raději pracujeme, nejíme a to jenom proto, abychom měli povinnosti rychleji hotovy a mohli dříve domů. Protože domů se sice vrátíme dříve, ale vyhladovělí, tak následuje velká konzumace „narychlo" připravovaného, tedy studeného jídla, kterého tak sníme pravděpodobně mnohem více, než kdybychom zašli s kolegy do jídelny a u jídla se v klidu pobavili. Takový zlozvyk vede často k obezitě, se kterou není vůbec žádná legrace.

 

6. „Ty jdeš po schodech? Já jedu výtahem dneska už prostě nemůžu."

 

„Ty jdeš pěšky? Jako já vím, že je to kousek, ale autem je to rychlejší."
Současná generace si rovněž zvykla na nesmírně snadnou a rychlou dopravu, za což ji ale nemůžeme vinit, vše je dostupné, všichni máme buď volné jízdenky anebo auto. I když už jste si zvykli a je pro vás těžké to změnit, pokuste se, je to přece jen vaše volba a váš život. Někteří lidé zažívají v práci obrovskou míru psychického stresu a pak už ztrácí i sílu fyzickou. Pokud se ale překonáte a vyjdete schody, zacvičíte si, projdete se parkem, uvidíte, že vám to naopak energii dodá, a i tu psychickou.

 

7. „Dám si řízky a bramborový salát, no a? Zítra to stejně půjdu vyběhat."

 

Pokud chcete být zdraví, nemůžete takhle uvažovat, nezdravou stravu totiž nejde vyběhat a ani opačně to nefunguje. Ke zdraví, ale také i ke krásné postavě, patří jednak pestrá, zdravá, co nejméně průmyslově zpracovávaná strava, stejně jako přirozený, pravidelný a člověku příjemný pohyb který mu činí radost.

 

8. „Nemůžu si přestat mnout oči, když jsem unavená."

 

Tento zlozvyk má mnohem více lidí než bychom hádali a navíc o něm často ani nevědí. Také je to zlozvyk, jehož důsledky jsou mnohem horší než bychom očekávali... Mnutím si můžete poškodit cévky pod víčky a celkově tomuto smyslovému orgánu vůbec prospíváte. Původ tohoto zlozvyku může být také silné alergické onemocnění, proto mnutí očí rozhodně nepodceňujte a pokud se u něho často přistihujete, určitě zajděte za lékařem. Pokud si oči mnete z únavy, raději zvolte přikládání studených obkladů.

 

9. „Včera v noci jsem vyjedl/a ledničku, tak dneska nemůžu jíst."

 

Jak se zachovat, pokud máme výčitky svědomí z velkého přejídání? Rozhodně ne hladověním, to je totiž rovněž tak zlozvyk. Pokud jste se třeba během svátků moc cpali cukrovím a nyní to chcete vzít zpátky raději zvyšte fyzickou aktivitu a skladbu i množství stravy. Pokud budete tělo trápit hladověním a následným přejídáním bude si dělat tukové zásoby a připravovat se na další hladovění.

 

10. „Seděla jsem u toho do rána, musela jsem pít jedno kafe za druhým!"

 

Tady máme několik zlozvyků na jednom místě. První dva zlozvyky jsou zjevné, využívání nočního času k dodělávání povinností namísto toho, aby byl tento čas využit tak, jak se má, tedy spánkem, životně důležitou potřebou, je prvním. Druhým zlozvykem je řešení únavy kávou a jinými pomocníky. Vlastně to není ani řešení, pitím kávy totiž únavu jen potlačujeme, pomůže nám tedy je na chvíli. A třetím zlozvykem, na který bych chtěla dát největší důraz, protože předchozí jsme již několikrát probírali, je odkládání povinností. Ač se vám to nemusí zdát, i tohle má vliv na naše zdraví, zejména to psychické. Odložit vše až na poslední moment totiž znamená ve finále pracovat pod velkým stresem, časovou tísní a to vše si žádá mimořádné vypětí, a jak uvádím na příkladu, vynecháním spánku, což je pro zdraví člověka velmi nepříznivé.

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci