Správné dýchání: proč je důležité a jak na něj?

 

Myslíte si, že na tom, jak dýcháme, nejde nic pokazit a nemůžeme to přeci dělat špatně? Opak je pravou. Možná vás překvapí, že většina z nás dýchá nesprávně, aniž bychom si to uvědomovali. Lze to nějak změnit? A jaký má vůbec význam naučit se dobře dýchat?


Většina lidí dýchá nekvalitně. Je to holý fakt a nic na tom nezmění ani to, že dýcháme po celý svůj život, už od narození. Pokud dýcháme, žijeme. Zkuste se zaměřit chvíli na to, jak dýcháte. Možná zjistíte, že nekvalitně, povrchně nebo že dokonce chvílemi zadržujete dech. Pokud se pak rozhodnete pro větší fyzickou zátěž, popadáte dech a nevíte, jak dýchat správně.

 
Proč je správné dýchání důležité

 

Správná technika dýchání není důležitá jen při sportu, ale neustále. Je předpokladem pro dobré fyzické i dušení zdraví. Denně se nadechneme v průměru 20 000 x, celý proces je řízen mozkem. Na rychlosti a hloubce dýchání se odráží náš tělesný a duševní stav. A pokud vás bolí krční páteř, záda, ramena nebo hlava, je dost možné, že na vině je špatné dýchání.

 

Dýchat můžeme různými způsoby a se zapojením různých svalů. Dýchání můžeme rozdělit na brániční („do břicha") a hrudní. Pokud práce svalů není při dýchání ideální, vzniká svalová nerovnováha, což ovlivňuje i držení páteře. Správným dýcháním udržujeme hrudní páteř a žebra pohyblivá. Špatným dýcháním ale hrudní páteř tuhne, hrudník se rozvíjí do stran a ovlivněno je i postavení bederní a krční páteře.

 

Kvalitní dýchání se spouští automaticky, pokud je osa těla ve správném postavení (teda hlava, ramena, páteř a kyčle). Pokud navštívíte dobrého fyzioterapeuta, měl by vás mimo jiné naučit správně dýchat, aby se potíže zbytečně nevracely. Učení jde nejlépe vleže, kdy je osa páteře automaticky ve správné pozici.

 
Jaké jsou nejčastější chyby při dýchání?

 

Dýchání je ovlivněno různými vlivy, třeba i oblečením nebo stresem. Nejčastější chybou je „horní dýchání". Svaly krku zvedají s každým nádechem hrudník nahoru, svaly bederní páteře tuto část páteře prohýbají a břicho je vtahováno dovnitř jen pasivně. Proč je to špatně? Hrudník se nerozpíná, žebra se stávají nepohyblivými a zůstávají ve špatném postavení, přetěžuje se krční i bederní páteř. Tuhne hrudní i hrudní páteř. Omezuje se kapacita plic, přichází bolest, blokády a výhřezy plotének. Tento nesprávný styl dýchání souvisí hodně i se stresem. A pokud vtahujete břicho s cílem vypadat štíhlejší, vytahujete hrudník a dýcháte nahoru. Při správném dýchání by se mělo lehce nadzvedat i břicho.

 

Méně častou chybou je dýchání do břicha. V tomto případě je břicho uvolněné a s nádechem se „vypoulí" směrem dopředu. Břišní svaly jsou povolené, trpí bederní páteř, žebra a hrudník nepracují dobře.

 
Jak tedy dýchat správně?

 

Při dýchání by měla pracovat především bránice, jelikož jde o hlavní sval pro nádech. Při práci bránice se břicho rozestupuje nejen dopředu, ale i mírně do stran a dozadu. Kromě bránice je třeba přidat práci hlubokých břišních svalů a pánevního dna. Díky tomu se páteř udržuje ve správném postavení. Bránice spolu s břišními svaly zafixuje spodní žebra, takže se hrudník nemůže zvedat nahoru, ale rozšíří se do stran.

 

Jak natrénovat dýchání? Je to poměrně individuální. Hrudník se musí uvolnit, a to cvičením, manuálně a mobilizačními technikami. Nezáleží na tom, jak je nádech hĺuboký, ale spíše na tom, jakými svaly je proveden. Postoj se zataženým břichem a vypnutým hrudníkem je zažitý špatně. Pro správný nádech je nutno hrudník jakoby „popustit" dolů, ramena lehce zatáhnout dozadu a nádech poslat dolů do břicha. Představte si, že vzduchem chcete vyplnit svou pánev. Jak zkontrolovat, že to děláme správně? Položte si jednu ruku na hrudní kost a druhou dejte v pase v bok. Při nádechu se nesmí zvedat ruka na hrudníku, ale měli byste cítit, jak se roztahují prsty na ruce, kterou máme v pase. Důležité je trénovat co nejčastěji a kde to jen jde. Mozek musí nový způsob postupně přijmout za vlastní. Snažte se více odpočívat, zbavit se nadměrného množství stresu a k optimálnímu dýchání může napomoci i jóga.

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci