Chcete zdravé miminko? Doplňujte kyselinu listovou


Kyselina listová, nazývaná také vitamín B9, folát, acidum folicium, je známá jako látka, nepostradatelná pro správný vývoj plodu v prvním trimestru těhotenství. Má však spoustu dalších funkcí pro naše tělo.


Účinky kyseliny listové

Kyselina listová je jedním z vitamínů, skupiny B rozpustných ve vodě. Poprvé byla získaná v roce 1941 z listů špenátu, odtud pochází její název. Kyselina listová hraje klíčovou úlohu nejen při normálním růstu a vývoji plodu, ale má spoustu dalších účinků. Potřebují ji nejen těhotné ženy.


Kyselina listová je nezbytná pro syntézu nukleových kyselin, látek nezbytných pro přenos energie v buňce a při tvorbě červených krvinek. Díky ní mají červené krvinky správný tvar i velikost, což je nezbytné pro jejich správnou funkci. Podílí se na vzniku některých aminokyselin, jako je například tryptofan, glycin nebo methionin. Dostatek methioninu je jednou z podmínek nižší hladiny homocysteinu. Homocystein je aminokyselina, kterou naše tělo v malém množství potřebuje, avšak ve větším množství naopak škodí. Zvýšená hladina homocysteinu zvyšuje riziko onemocnění srdce a cév, demence, deprese a dalších nemocí. Kyselina listová snižuje hladinu homocysteinu také tím, že se společně s vitamínem B6, pyridoxnem a vitamínem B12, cyanokobalaminem podílí na metabolické přeměně homocysteinu na neškodnou aminokyselinu cystein. Kyselina listová se podílí na tvorbě svalů i hojení ran.


Kyselina listová a těhotenství

Zvýšený příjem kyseliny listové je doporučován optimálně tři měsíce před plánovaným otěhotněním. Podporuje dělení buněk, růst plodu, diferenciaci tkání, zejména nervové soustavy. Mozek a mícha dítěte se vytvářejí v prvních týdnech těhotenství, proto je dostatek kyseliny listové tak důležitý. Zvýšený příjem kyseliny listové krátce před otěhotněním a na začátku těhotenství snižuje riziko samovolného potratu. Zvýšený příjem kyseliny listové na počátku těhotenství snižuje riziko výskytu vrozených vývojových vad, jako je rozštěp páteře, rozštěp patra, vrozené vady srdce, močových cest, končetin.


Denní doporučená dávka kyseliny listové

Dospělý člověk by měl denně přijmout zhruba 200 mikrogramů kyseliny listové, starší a nemocní lidé 400 mikrogramů, těhotné a kojící ženy 600 mikrogramů denně. Lékaři doporučují ženám přidat 1 až 3 měsíce před plánovaným otěhotněním k běžné stravě 300 až 400 mikrogramů kyseliny listové. Nejvyšší přípustné přijaté množství kyseliny listové denně je 1 mg. Je třeba mít nejen dostatek kyseliny listové, ale i dostatek vitamínu B12. Nadbytek jednoho vitamínu může maskovat nedostatek druhého.


Když je kyseliny listové nedostatek

Kyselina listová je velmi labilní vitamín, ničí se varem, přístupem vzduchu, světla, oxidací při styku s některými kovy. Mnoho lidí má díky moderním stravovacím návykům, jako je konzumace polotovarů, instantních jídel, a dalším stravovacím zlozvykům, nedostatek vitamínu B9. Hladinu kyseliny listové snižuje antikoncepce, léky na léčbu epilepsie, některé léky s protizánětlivým účinkem a také alkohol.


Nedostatek kyseliny listové se projevuje únavou, pocitem ztráty energie, citlivostí a bolestivostí jazyka, ústní dutiny a také megaloblastickou anémií. Při nedostatku kyseliny listové jsou červené krvinky zvětšené, deformované, což má za následek jejich sníženou schopnost přenášet kyslík. Mezi projevy megaloblastické anémie patří únava, nechutenství, nevolnost, průjem, zvracení, vypadávání vlasů, může se objevit také tvorba vředů v dutině ústní a bolesti jazyka. Megaloblastická anémie na rozdíl od anémie, způsobené nedostatkem vitamínu B12 nemá neurologické příznaky. U těhotných žen má nedostatek kyseliny listové za následek vznik vývojových vad plodu, potrat či předčasný porod.


Když je kyseliny listové nadbytek

Při příjmu kyseliny listové potravou nehrozí riziko předávkování, vitamín B9 patří totiž k vitamínům rozpustným ve vodě a jeho nadbytek se vyloučí močí. Jiná je situace, pokud užíváme kyselinu listovou ve formě potravinových doplňků. V potravinových doplňcích je obsažena izolovaná přírodní kyselina listová nebo uměle chemicky vyrobená kyselina listová. V obojím případě se chová v našem těle trochu jinak než v potravě, kde je v přírodní formě a kromě toho reaguje s dalšími látkami obsaženými v potravě.


Při užívání doplňků stravy, které obsahují kyselinu listovou není těžké se tímto vitamínem předávkovat. Pokud se u vás objevily příznaky nadbytku kyseliny listové, přestaňte ji ihned užívat. Do tří týdnů bude hladina kyseliny listové fyziologická a dojde k vymizení příznaků. Mezi příznaky předávkování patří hořká pachuť v ústech, nevolnost, nadýmání, zvýšená aktivita, podrážděnost, poruchy spánku. Nadbytek kyseliny listové zhoršuje průběh nádorového onemocnění, vázaného na hormony, jako je rakovina prsu, prostaty. U epileptiků může nadbytek kyseliny listové vyvolat epileptický záchvat. Lidé trpící perniciózní anémii nesmějí užívat samostatně kyselinu listovou, ale pouze současně s vitamínem B12. To je jeden z důvodů, proč musí lékař před podáváním kyseliny listové zjistit příčinu a formu anémie.


Zdroje kyseliny listové

Nejlepší zdroje kyseliny listové jsou z potravy, přestože je kyselina listová velmi labilní a z potravy jí naše tělo dokáže využít z 50 %. Bohatým zdrojem kyseliny listové je listová zelenina, jako je ledový salát, čínské zelí, hlávkový salát, špenát. Dalšími zdroji kyseliny listové je květák, brokolice, zelí, kapusta, růžičková kapusta, zelený hrášek, fazolové lusky, okurky, dýně, červená řepa, rajčata, mango, avokádo, pomeranče, banány, třešně, višně, jahody, maliny, angrešt, vlašské ořechy, pistáciové ořechy. Kyselinu listovou můžeme najít také v celozrnných obilovinách a jejích výrobcích, kvasnicích. Z živočišných zdrojů lze jmenovat maso, játra, ledvinky, vejce, mléko, některé plísňové a měkké sýry.


Pivo jako zdroj kyseliny listové

Pivo je zdrojem některých vitamínů skupiny B, mezi něž patří i kyselina listová. To však neznamená, že nadměrná konzumace piva vede ke zvýšení hladiny kyseliny listové. Kyselina listová je vitamín rozpustný ve vodě, proto při nadměrné konzumaci veškerý tento vitamín ihned odejde močí, aniž by měl možnost se vstřebat a navíc vezme s sebou kyselinu listovou, která je již v těle uložená. Nadbytek piva tedy naopak odebírá tělu kyselinu listovou. Pivo může být zdrojem kyseliny listové pouze v malém množství, což znamená maximálně dvě piva.

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

ČLÁNKY O HUBNUTÍ

TAGY

© 2016 Zdravota.cz