Jak se zbavit křečí

 

Snad každý zná ten nepříjemný pocit, kdy se například po ránu protahuje a najednou ucítí silnou bolest třeba v lýtkovém svalu, anebo když nějakou fyzickou aktivitu přeruší křeč a jednoduše už nejde pokračovat anebo je alespoň nutná pauza. Ta chvilka je vždycky strašně dlouhá a nevíme jak si pomoct. Máme sval povolit anebo napnout a skutečně stačí jenom doplnit hořčík? Proč tedy křeče vznikají a jak se jim bránit?

 

Rady zkušených říkají, že zacházení s křečí by mělo být podobné jako s ruční brzdou – ruční brzdu musíte ještě více natáhnout a teprve potom se povolí a stejné je to s křečí – pokud už váš sval trápí, nejlepší první pomocí je tento sval ještě více napnout a uvidíte, že křeč povolí, poté už stačí danou část těla jen jemně masírovat a po bolesti nezbude ani památky. To nám pomůže v dané situaci, ale jak se zbavit křečí úplně? Jak zajistit aby nás už netrápily?

 
Co je to křeč a jaké jsou příčiny jejího vzniku?

 

Křeč je nefyziologický stav, kdy dochází k nadměrnému či dlouhodobému stahu kosterní nebo hladké svaloviny. Mechanismus vzniku křečí tkví ve vyšší dráždivosti nervů či neustálému dráždění nervových synapsí. Křeč může postihovat jeden sval nebo celé svalové skupiny. Déle trvající křeče hladké svaloviny životně důležitých orgánů (např. svaloviny průdušek nebo střeva) mohou být dokonce fatální.

 

Jako hlavní příčiny vzniku křečí se uvádí nedostatečný pitný režim, přetížení svalů při fyzické aktivitě a minerálová disbalance – tedy nedostatečný příjem některých důležitých minerálů, hlavně hořčíku. Křeče často vznikají po nadměrné konzumaci alkoholu, který z těla vyplavuje důležité minerály, při častém kouření, jednostranných nevhodných dietách, v těhotenství, při přílišném stresu anebo také následkem některých nemocí jako například cukrovky či žilních onemocnění.

 
Jak se křečí zbavit?

 

Abychom zabránili vzniku křečí, je důležité dodržovat několik základních pravidel. Především je důležitý pravidelný a dostatečný pitný režim a příjem minerálů, hlavně vápníku a hořčíku. Tyto dva makrominerály fungují v našem těle jako antagonisté, pracují tedy proti sobě. V naší populaci běžně dochází k situaci, kdy máme přebytek vápníku, který je způsobený vysokou konzumací vápnitých solí, které se používají jako aditiva a mléčných výrobků. Vápník i hořčík jsou nezbytné pro činnost svalů, ovlivňují totiž nervosvalovou koordinaci, a zatímco více vápníku způsobuje zvýšený svalový tonus (a křeč), více hořčíku má uvolňující charakter. V České republice je velice častý nedostatek hořčíku a to především z důvodu jeho nedostatečného příjmu a přebytku vápníku, který v takové situaci potlačuje metabolismus hořčíku. Skvělým zdrojem hořčíku jsou celá zrna, banány, tmavě zelená listová zelenina, celozrnné výrobky, pivovarské kvasnice, kakao, luštěniny, ořechy, kvalitní čokoláda a také někteří korýši a měkkýši. Uvádí se, že správný příjem hořčíku v poměru k vápníku by měl být asi 1:2,5, jinak dochází ke snížení jeho účinku. Doporučená denní dávka hořčíku je 300 miligramů a vápníku 800 miligramů.

 

Dalším důležitým pravidlem pro vymizení křečí je pravidelný a různorodý pohyb. Pokud vůbec necvičíte a poté se dáte do dvouhodinového běhu, je jasné, že vaše svaly budou přetížené. Důležité je také snažit se eliminovat stres a dlouhé nesprávné sezení a stání, a pokud už musíte trávit dlouhé hodiny sezením, snažte se sedět správně. Jako prevence proti křečím pomáhají také svalové masáže.

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci