15 věcí, které vám brání zhubnout

 

Mnoho lidí touží po štíhlé linii a snaží se zhubnout. Při pohledu na obézní, kterým ubývají kila, je trápí otázka, proč se jim nedaří zhubnout. Podívejme se na 15 možných příčin, které brání hubnutí.

 

1. Drastické jednorázové diety – na internetu i v různých ženských časopisech je možné najít spoustu jednorázových drastických diet, slibujících rychlé hubnutí. Pro mnohé lidi, kteří bojují s nadbytečnými kily, je tato nabídka velmi lákavá, zvláště když je doplněna fotografiemi štíhlých modelek. Mnohé ženy začnou držet některou z doporučovaných drastických diet. Zpočátku se jim sice daří hubnout, avšak shozená kila nejsou tvořena tukem, ale vodou, při hubnutí tělo nejprve ztrácí vodu. Brzy se dostaví vyčerpanost, podrážděnost, deprese, změny nálad. Při drastické dietě tělo hladoví, čímž se zpomalí metabolismus. Naše tělo nerozlišuje mezi hladověním a drastickou redukční dietou. Tělo vnímá hladovění jako boj o přežití, následně přejde na úsporný režim, zpomalí metabolismus a snaží se veškerou přijatou energii uložit do tukových zásob. Mnoho lidí nevydrží dlouho drastické hladovění a brzy se vrací k běžné stravě. Vyhládlé tělo a zpomalený metabolismus způsobí nejen návrat k původní tělesné hmotnosti, ale k ještě vyšší, než byla před držením drastické diety. Mnoho žen si dělá výčitky a začne držet další z drastických diet a vše se opakuje. Z tohoto kolotoče diet si odnesou nejen zpomalený a poškozený metabolismus, ale také různé zdravotní potíže. Při poškozeném metabolismu se nedaří zhubnout, nejprve je třeba ho dát do pořádku, což může trvat rok i déle.

 

2. Zadržování vody v těle – někteří lidé začnou jíst mnohem méně, aniž by hladověli, pravidelně jedí, pravidelně cvičí, a přesto se jim nedaří zhubnout. Zvýšenou tělesnou hmotnost, přibývající centimetry v oblasti pasu a břicha, dlouhotrvající pocity plnosti, těžkosti, otoky, má na svědomí zadržování vody v těle. Příčin zadržování vody v těle může být několik, u žen se může jednat o nevhodnou antikoncepci. Dalšími častými příčinami bývá nadměrné solení, hojné pití slazených nápojů. Sůl i cukr na sebe váží v těle vodu a tím jí zadržují. Zadržování vody v těle může být příčinou hojné konzumace kyselinotvorných potravin. Při ní se v těle spojují minerály s kyselinami a vytvářejí chemické sloučeniny zvané soli. Soli se ukládají v mezibuněčných prostorách a váží na sebe vodu. Zadržování vody v těle mohou podporovat také chemické látky obsažené v potravinách, jako jsou konzervanty, zvýrazňovače barvy a chuti.

 

3. Nesprávná skladba stravy – strava, která je nevyvážená, strava, ve které chybí některé z potřebných látek pro tělo, jako je vláknina či některé vitamíny, minerály, tuky a jiné složky, vám nepomůže zhubnout. Dlouhodobá nesprávná skladba stravy může s sebou přinést hlad a nárůst tělesné hmotnosti. Kromě toho vám může také způsobit zdravotní potíže, jejichž příčinou je nedostatek či naopak nadbytek některé potřebné látky. Příkladem nesprávné skladby stravy jsou jídla s malým objemem, vysokým glykemickým indexem, s velkým množstvím kalorií a naopak s nedostatkem vlákniny.

 

4. Nepravidelnost – mnozí lidé ve snaze zhubnout během dne jedí velmi málo. Večer mají nezvladatelný hlad a okamžitě sáhnou po sladkých a tučných potravinách. Ve snaze zahnat hlad, jedí rychle a snědí mnohem více, než by chtěli a než si uvědomují. A váha nejenže neklesá, ale dokonce i stoupá. Pravidelnost v jídle zajišťuje sytost i stálou hladinu glukózy v krvi, její výkyvy způsobují hlad, tloustnutí a přibývání na váze.

 

5. Nedostatek pohybu – dostatek pohybu je spolu s vhodnou stravou základním pilířem při hubnutí. Mnozí obézní lidé jsou ochotni hladovět, nejsou však ochotni zařadit do svého denního programu pohyb. Pohyb zrychluje metabolismus a spaluje tuky, bez pohybu se tukových zásob nezbavíte. Pokud zhubnete bez pohybu, bude se jednat o vodu a svaly, nikoli o tukové zásoby.

 

6. Nesprávně zvolená pohybová aktivita – jíte pravidelně, zdravě, tvrdě cvičíte a přesto vaše tukové zásoby neubývají. Zvolili jste nesprávnou pohybovou aktivitu. Je sice lepší nějaká pohybová aktivita než žádná, avšak ne každá pohybová aktivita vás dovede ke štíhlé postavě. Pohybová aktivita, při které budete spalovat tuky, musí být prováděná pravidelně v dostatečné intenzitě. Intenzita nesmí být ani příliš mála ani příliš velká. Pohybová aktivita vás musí bavit a musí být volena s ohledem na vaši fyzickou kondici i zdravotní stav.

 

7. Alkohol a slazené nápoje – dokáží vás zastavit na vaší cestě ke štíhlé linii. Alkohol a slazené nápoje jsou nabité kaloriemi, pijete je pro chuť a osvěžení a přitom si vůbec neuvědomujete, kolik kalorií navíc dodáváte svému tělu. Slazené nápoje jsou velmi oblíbené a mnozí lidí jimi často hasí žízeň a potom se diví, proč je jim najednou jejich oblečení těsné.

 

8. „Light" potraviny – název „light" vyvolává dojem, že se jedná o zdravé, dietní potraviny s minimálním množstvím kalorií. Označení „light" znamená, že se jedná o potraviny se sníženým obsahem tuků nebo potraviny, ve kterých byl cukr nahrazen chemicky vyrobenými náhradními sladidly. To zní sice dobře, pokud si neuvědomíme, že tuky dodávají jídlu chuť i konzistenci. Z tohoto důvodu se přidávají do potravin se sníženým obsahem tuků různá zahušťovadla i zvýrazňovače chuti a další chemické látky. Zahušťovadla jsou různé škroby, což znamená sacharidy a tím i zdroj energie. Nápoje s označením „light" neobsahují sice cukr a mají žádné nebo zanedbatelné množství kalorií. Přesto i tyto nápoje mohou být jednou z příčin, proč se vám nedaří zhubnout. Tato sladidla nalhávají tělu, že přijalo cukr a tělo jako odpověď vyloučí inzulín, následně poklesne hladina glukózy v krvi a dostaví se únava a hlad. A spolu s nimi i nadměrná konzumace sladkého a tučného jídla. Označení „light" mají také různé rýžové chlebíčky, knäckebrot a další. Tyto potraviny bývají součástí některých diet, zejména diet, při kterých se vynechává pečivo a přílohy. Jejich cílem je nahradit pečivo a přílohy. Tyto potraviny mají malý objem, hodně energie a malou sytící schopnost, po těchto potravinách budete mít brzy hlad.

 

9. Zákeřné chutě – i při správně sestaveném redukčním jídelníčku člověk nejednou dostane chuť na něco, co do dietního jídelníčku nepatří. Přemáhání se a vyhýbání se lákavým potravinám naopak zvyšuje chutě. Nakonec jedince zrádné chutě přemohou a on se přejí zakázané dobroty. A přitom je možné mlsat zdravě a hubnout. Při změně stravy dojde po určité době ke změnám chutí, pokud si dopřejete něco kalorického a nezdravého, mnoho toho nesníte, brzy vám to totiž nebude chutnat. Velmi zrádné je „zobání" sušenek, bonbónů, chipsů, krekrů, křupek a dalších pochutin, které mají malý objem a jsou nabité kaloriemi. Jeden malý balíček sušenek či jiných cukrovinek, který si dáte ke svačině ke kávě, běžně obsahuje kolem 2000kJ. A mohou to být i sušenky, jejichž obal informuje, jak jsou zdravé, že jsou vyrobené z celozrnné mouky, že mají vlákninu a různé sušené ovoce a tím i zdravé látky.

 

10. Reakce okolí – okolí může vaši snahu zhubnout podpořit nebo zničit. Pokud si před vámi dopřává hojné množství lákavých kalorických pochoutek a dokonce vás na ně zve, může se stát, že se vám nepodaří zhubnout. Pobízení do jídla a věty typu „jsi akorát, sluší ti to", „s tím se musíš smířit, někdo prostě nemůže být štíhlý", dokáží zničit i tu největší snahu zhubnout. Někdy tím negativním okolím mohou být i pracovní podmínky nepříznivé pro hubnutí, příkladem je sedavé zaměstnání s nepravidelnými přestávkami na jídlo. Avšak i při těchto podmínkách můžete zhubnout a váhu si udržet, pouze je třeba svěřit sestavení jídelníčku do rukou odborníka.

 

11. Stres – naše tělo reaguje na stres stejně jako tělo našich pravěkých předků, což znamená reakcí „boj nebo útěk". Dojde ke zvýšení hladiny adrenalinu a kortizolu a naše tělo je připravenou na náhlou zvýšenou fyzickou zátěž. Není-li možné zvládnout stres pohybem, kortizol se uloží do tukových zásob, zejména v oblasti břicha a boků. Po odeznění stresové situace nastane úleva a s ní mnohdy hlad. Výjimkou jsou jedinci, u kterých stres naopak způsobí snížený pocit hladu, neschopnost přijmout větší než malé množství jídla a jejich tělo vyloučí látky, které podpoří hubnutí. Takové hubnutí bývá rychlé, bohužel ne trvalé, po určité době dojde k jo-jo-efektu.

 

12. Zajídání negativních emocí – mnozí lidé se dopracují k obezitě tím, že nejedí z hladu, ale protože „mají nervy". Stres, smutek, zklamání, vztek a další negativní emoce řeší jídlem. Bohužel se jedná o jídlo plné cukrů či tuků nebo obojího, a tím i plné kalorií. Jídlo přináší krátkodobý příjemný pocit, který brzy odezní a vám zůstane na památku větší množství tukových zásob a návyk na nadměrný příjem potravy.

 

13. Přípravky slibující rychlé hubnutí – k dostání je spousta přípravků, slibujících bezpracné, rychlé hubnutí, tedy jakýchsi „elixírů štíhlosti". Přípravky nebývají levné, jsou však lákavé a mnozí obézní po nich sáhnou s vidinou brzké štíhlosti. Ani je nenapadne položit si otázku, jak je možné, že při tak snadné dostupnosti široké nabídky přípravků na hubnutí zůstává mnoho lidí obézních. Přípravky na hubnutí nevedou ke změně nesprávných návyků, které jsou příčinou nadbytečných kil. Podaří-li se vám zhubnout po některém z přípravků na hubnutí, jakmile ho přestanete užívat, opět přiberete.

 

14. Nedostatek spánku – při nedostatku spánku se tělo chová jako při chronickém stresu. Vylučuje hormony, které podporují ukládání tukových zásob. Tělo vás také nutí překonat únavu zvýšeným příjmem kalorického jídla.

 

15. Některé léky – neexistuje lék bez vedlejších nežádoucích účinků. Jedním z nežádoucích účinků některých léků, zejména léků hormonální povahy jako je kortizol, psychofarmak, zejména léků proti depresi, migréně, vysokému krevnímu tlaku, diabetu a některým záchvatovitým stavům je tloustnutí. Některé z těchto léků podporují tloustnutí zvyšováním chuti k jídlu, jiné tím, že zvyšováním sklonu k ukládání tukových zásob, jiné podporováním zadržování vody v těle. Řešením je konzultovat tento problém s lékařem.

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci