Pět Tibeťanů

 

 

Pět Tibeťanů, pět pohybů, pět kroků, pět úkolů, pět cviků, práce s tělem, ale i životní styl. Jedno je zde zásadní – víra, že těchto pět bůžků dokáží s Vašim tělem zázraky.

 

Co to je?

 

Pět Tibeťanů je jogistická soustava cviků, která slouží ke každodennímu, pravidelnému ale hlavně dlouhodobému cvičení. Tato sestava se zakládá na teorii o energetických centrech – o takzvaných tělesných čakrách, o těch už jste určitě někdy slyšeli. Jde o místa na těle, která dokáží ovlivňovat jeho fungování a dokonce i lidskou psychiku. Právě pravidelným cvičením Tibeťanů se má pracovat na harmonizaci těchto čaker, a tím pádem i na harmonizaci celého těla a vyrovnané psychice.

 
Co bychom měli očekávat?

 

Změnu. Pokud se skutečně pustíte do závazku cvičit každý den těchto pět cviků, a pokud tento slib vůči sobě samým hodláte dodržet, dá se velice pravděpodobně očekávat, že vám pět Tibeťanů změní život. Sestava se často označuje jako omlazující či revitalizující, ale to hlavní, co se s vámi bude dít je to, že se dostanete do celkové rovnováhy. Stejně jako ve všem ostatním, co v životě člověk dělá, je i zde velice důležité tomu pevně věřit a mít trpělivost, protože pravidelné cvičení nemůže přece uškodit ani nemůže být bez efektu. Kdybyste každý den udělali padesát dřepů taky to s vámi něco udělá. Tyto cviky jsou navíc ještě sestaveny tak důmyslně, že není důvod proč nemít velká očekávání.

 
Jak pět Tibeťanů cvičit?

 

Cvik číslo jedna spočívá v rozproudění a zrychlení otáčení čaker, a cvičí se tak, že se rovně postavíte, rozpažíte, a točíte se kolem své osy podle směru hodinových ručiček. Nezapomeňte si najít jeden bod, který během otáčení budete sledovat, a podle kterého se budete orientovat. Pokud tento cvik cvičíte poprvé, určitě se vám nepodaří se otočit jednadvacetkrát, cvičte proto dokud se vám netočí hlava, a nebojte se, postupem času se budete lepšit.

 

Druhý cvik budete znát, vypadá to, jako byste dělali sklapovačky s nataženýma nohama. S nádechem tedy zvedáte současně nohy a hlavu a bradu tlačíte do hrudi, jakmile pokládáte nohy, položte i hlavu a vydechujete. Během provádění tohoto cviku dbejte na to, aby záda zůstala na podložce, aby vám cvičení nebylo nepříjemné.

 

Třetího Tibeťana cvičíme ve vzpřímené poloze na kolenou, špičky opřené do podlahy a ruce opřené o hýždě. Zde se soustřeďte na páteř, výchozí pozice je s mírně skloněnou hlavou a bradou směřující k hrudi, následně se s nádechem zakloníme, tak aby nám to bylo příjemné a z výdechem se vracíme zpět. Opakujeme.

 

Následuje Tibeťan čtvrtý. Posadíte se na zem s nataženýma nohama, ruce leží dlaněmi na zemi tak, abyste se z této pozice mohli pomalu zaklánět a zvedat zadek i trup, ale pozor, ne do mostu, nýbrž tak, aby vaše záda, boky i stehna byly v jedné linii se zemí. V této pozici setrvejte, a pak zase uvolňujte, vydechujte a vraťte se na začátek.

 

Poslední cvik, pátého Tibeťana, začněte ve vzporu na natažených rukách, tělo v jedné rovině, prsty u nohou opřené o zem, jako byste cvičili prkno. Z této pozice tělo prohněte nejdříve dolů a pohled směřujte před sebe. Celé tělo je prověšené. Pak pánví tlačte nahoru jako byste chtěli vytvořit obrácené písmeno V a plynuje přejděte do střechy. Nezapomínejte dýchat, s nádechem nahoru a s výdechem dolů.

 
Na co je třeba myslet

 

Každý cvik se má provádět jednadvacetkrát, což je, pro začátečníka, poměrně těžký úkol. Myslete proto na to, že zde nejde o závod, dýchejte, vnímejte své tělo a cviky se spíše snažte udělat co nejsprávněji, než co nejvíce krát. Cvičení pěti Tibeťanů je rituál, a tak k němu přistupujte i vy. Dle svých časových dispozic a svých preferencí si na něj vyhraďte prostor, někdo cvičí rád ráno a někdo spíše před spaním. Rozhodně však cvičení nevynechávejte a dělejte ho opravdu každý den, nezabere vám více než 15 minut. Uvědomujte si své tělo a vnímejte změny, které dříve nebo později nastanou.

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci