Kojení a vše, co o něm potřebujete vědět

 

Díky sacímu reflexu mohou být všichni savci krmeni mateřským mlékem. Mléko je tou nejpřirozenější výživou, které dítě může dostat. Mělo by být kojeno minimálně do 6. měsíce, horní hranice není určena, avšak neměla by překračovat 3 roky věku. Kojení se vyvíjí po celou dobu těhotenství vlivem estrogenů, po porodu se účinkem prolaktinu spouští laktace. Sáním dítěte se stimulují prsní bradavky a tím se zvyšuje tvorba mateřského mléka. Vypuzování mléka způsobuje oxytocin.

 

Složení mateřského mléka

 

Složení mléka není stálé, časem se mění podle stáří dítěte, mění se i podle ročního období, fáze dne i během samotného kojení. Během prvních pěti dní po porodu je vytvářeno takzvané kolostrum neboli mlezivo. Má žlutou barvu a je velice husté díky vysokému obsahu bílkovin. Dále obsahuje pro dítě důležité imunoglobuliny zajišťující imunitu. Asi po dvou týdnech se spouští mléko dvousložkové – jedna složka je vodnatá spíše namodralé barvy, obsahuje vodu a cukr, druhá složka je hustá a bílá obsahující bílkoviny a tuky. Z 80% je mléko tvořeno vodou, proto se dítěti nemusí dávat jiné zdroje vody. Oproti kravskému mléku je mateřské mléko bohaté na sacharidy a tuky, navíc obsahuje bílkovinu, která je pro novorozence lépe stravitelná než v mléce kravském. Vitaminy v mléce závisí na stravě matky, proto by měla jíst vyváženou stravu bohatou na vitaminy a minerály, jinak by mohla nepříznivě ovlivnit vývoj dítěte.

 
Přestávky mezi kojením

 

Kojení by mělo navazovat v takových intervalech, aby dítě mělo již prázdný žaludek. Počet kojení se přizpůsobuje optimálnímu váhovému přírůstku za týden, což je asi 150 – 250 g. Doba mezi kojením závisí na množství vypitého mléka, kapacitě žaludku, stáří dítěte, donošenosti a schopnosti pít. Průměrný novorozenec pije denně přibližně šestkrát a jednou v noci, pauza trvá tedy přibližně 2 – 3,5 hodiny během dne, neměla by však přesáhnout 4 hodiny. Během prvních 10 minut vypije dítě maximum své dávky, pití je intenzivní a proto novorozenec často usíná, doba kojení by však neměla trvat déle než 20 minut.

 
Výživa matky

 

Během kojení je třeba dbát na zdravý a pestrý jídelníček. Matky by měly jíst pětkrát denně a poměr živin by měl být vyvážený. Podvyživená matka má v mléce snížený obsah vitaminu A, D, B6 a B12, stejně tak může být zhoršená i tvorba mléka. Potraviny vhodné během kojení jsou: libové maso a ryby, polotučné mléčné výrobky, rostlinné oleje, cereálie a přísun vlákniny, zelenina nezpůsobující nadýmání (mrkev, špenát, okurka), málo kyselé ovoce, luštěniny. Naopak vyloučit z jídelníčku by se mělo tepelně neupravené maso, nepasterizované mléčné výrobky, polotovary. Pozor by si ženy měly dát i na léky v době kojení nevhodné.

 
Faktory narušující kojení

 

Často se během kojení mohou vyskytovat problémy. Nejlepší volbou jak jim předcházet je přiložit dítě k prsu co nejdříve po porodu. Mezi faktory, které narušují přirozené a úspěšné kojení patří umělá strava, dudlíky, vyrušování během kojení, dlouhé odloučení od matky, dýchací problémy dítěte, polykací problémy, bolest dítěte, slabý sací reflex, nízká vitalita, nedostatečně vyvinutá mléčná žláza, rozštěp patra, odchýlená hladina glukózy v krvi, silná ejekce mléka, kandidóza.

 
Výhody kojení

 

• dítě má nižší riziko náhlého úmrtí
• zajišťuje správný vývoj zubů a řečových orgánů
• snižuje rizika alergie, astma, zánětu středního ucha, průjmů, ekzémů, obezity
• mléko obsahuje látky pro výživu střevních bakterií
• imunoglobuliny chrání před infekcí
• mléko obsahuje správné množství aminokyselin potřebných pro rozvoj nervové soustavy
• během kojení se uvolňuje oxytocin způsobující matce psychické uvolnění
• tuk se využívá k tvorbě mléka a matka se vrací k původní váze
• matkám hrozí menší riziko osteoporózy, rakoviny prsu, endometria a vaječníků
• navazuje se kontakt a upevňují se vazby mezi matkou a dítětem

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci