Chia semínka: zdraví a energie

 

Chia semínka byla ještě před nedávnem u nás poměrně neznámou a exotickou věcí. Teď ale není problém je koupit, ať už ve zdravé výživě, nebo na internetu. Víte, čím našemu zdraví prospívají, a jak je nejlépe konzumovat?

 

Recepty na zdravé dobroty z chia semínek jsou velmi jednoduché, a možná proto jsou i tak populární v dnešní uspěchané době. Tato semínka pocházejí z rostliny s názvem šalvěj hispánská (Salvia hispanica), rostoucí v Jižní Americe. Jedná se o semínka velikosti máku, která mají buď černou, nebo bílou barvu.

 

Řadí se mezi superpotraviny s velmi zajímavou výživovou hodnotou. Obsahují totiž téměř dokonalý poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Jsou také zdrojem bílkovin, minerálů (vápníku, hořčíku, fosforu, draslíku, manganu, zinku) a vitaminů skupiny B. Obsah vápníku v chia semínkách předčí většinu mléčných výrobků! Další důležitou složkou je vláknina, která zabírá asi 40% jejich hmotnosti!

 

Kladem je i to, že tato semínka jsou přirozeně bezlepková. Pomáhají udržet stabilní hladinu cukru v krvi, oceníte je při hubnutí i sportu. Díky tomu, že se většinou pěstují organicky, není problém je sehnat v bio kvalitě a mohou být součástí všech možných diet a způsobů stravování.

 

Jak chia semínka konzumovat? Nikdy by se neměla jíst „nasucho". Jíst se mohou syrová i tepelně opracovaná, ale vždy by se měla předem namočit v nějaké tekutině. Díky vysokému obsahu vlákniny ve vodě nabobtnají, a svůj objem zvětší až 12x. přitom se změní v jakýsi gel. Žádoucí je tedy nechat je namočit několik hodin v mléce, jogurtu, vodě, šťávě, kaši nebo jiných tekutinách. Hodí se i do pekárenských produktů. Účinně nahradí zahušťovadla v některých jídlech, a dokonce je lze využít jako náhradu za vejce v některých receptech. Chia semínka se hodí do smoothie, a můžete si z nich vyrobit skvělý puding. Stačí je nasypat do mléka (živočišného nebo rostlinného, přidat ovoce, oříšky, skořici a další věci, které máte rádi, zamíchat, a nechat přes noc v lednici.

 

Kolik semínek denně sníst? Doporučují se dvě až tři lžíce denně, rozdělené do ranní a večerní porce. Pokud jich ale sníte více, ničemu to nevadí.

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci