Potraviny, které v zimě ochlazují


V zimě chodíme zachumlaní v šálách, čepicích, teplých kabátech, a přesto se nemůžeme zahřát. Naše tělo trpí vnitřní zimou. Jak je to možné? Zamysleli jste se nad tím, co jíte? Některé potraviny nás ochlazují, jiné nás naopak zahřejí. Které potraviny nás ochlazují a způsobují, že nejsme schopni se zahřát?


Potraviny, které nás ochlazují

Jedním z hlavních kritérií hodnocení potravin v tradiční čínské medicíně i v dalších směrech alternativní medicíny je energie. To znamená, zda má daná potravina na naše tělo ochlazující nebo zahřívací účinek. V zimě musí naše tělo vynaložit spoustu energie na zahřátí. Pokud v zimě hojně konzumujeme potraviny, které nás ochlazují, jsme nejen zimomřiví a neschopní se zahřát. Na naši nesprávnou volbu potravin doplácí také náš imunitní systém, který je oslabován. Koledujeme si o nachlazení, chřipku, kašel i bolesti v krku. Mezi potraviny, které nás ochlazují, patří:


Některé syrové ovoce a zelenina – v horkých letních dnech oceňujeme osvěžení čerstvou, syrovou zeleninou a ovocem i šťávami z ovoce a zeleniny. Avšak v zimě tyto potraviny oslabují náš imunitní systém a způsobují, že nejsme schopni se zahřát. Mezi ovoce a zeleninu, která nás ochlazuje, patří tropické a subtropické ovoce, jahody a další lesní plody, meloun, višně, třešně, rybíz, hlávkový salát, okurka, rajčata, cuketa, ředkvičky. I v zimě je možné si dopřát zeleninové saláty, je však třeba je podávat k vydatným jídlům. Příkladem je vepřová pečeně na česneku, vařené brambory s petrželkou a rajčatový salát. V zimním období je nejvhodnější tepelně upravená zelenina, vařená či dušená.


Mléčné výrobky – patří mezi další potraviny, které mají na naše tělo ochlazující účinek. To však neznamená, že bychom se jim měli v zimě vyhýbat, mléčné výrobky jsou zdrojem živočišných bílkovin a vápníku. Zakysané mléčné výrobky navíc dodávají našim střevům zdraví prospěšné bakterie, čímž posilují náš imunitní systém. Pokud chcete jíst v zimě mléčné výrobky, je vhodné je kombinovat s potravinami, které mají na naše tělo zahřívací účinek. Příkladem je bílý jogurt s trochou ovesných vloček, jablky a skořicí. Skořice a ovesné vločky vás zahřejí.


Studené polévky – tyto zeleninové, krátce povařené a vychlazené polévky mají na naše tělo silný ochlazující účinek. Zakysaná smetana, přidaná do těchto vychlazených polévek ještě zvýší jejich ochlazující účinek. V zimě bychom se měli těmto polévkám vyhýbat. Naopak nám prospějí teplé polévky, zejména zeleninové či masové vývary. Dlouhý var mění energii potravin na zahřívací.


Zmrzlina – je silně ochlazující potravina, na kterou v zimě raději zapomeňte. Podle výsledků jedné vědecké studie po konzumaci jednoho kopečku zmrzliny klesne teplota konečků prstů v průměru o 2 °Celsia.


Rafinovaný cukr, bílá pšeničná mouka – patří mezi potraviny, jejichž příjem bychom měli omezovat nejen v zimě. Tyto potraviny dodají našemu tělu pouze kalorie, nic víc. A v zimě nás kromě toho ještě ochladí. Je proto lépe nahradit rafinovaný bílý řepný cukr medem a bílou pšeničnou mouku celozrnnou moukou nebo pohankovou moukou. Tyto potraviny nám kromě kalorií dodají také živiny a navíc nás v zimě zahřejí.


Zelený čaj – patří mezi nápoje s výrazným ochlazujícím účinkem na naše tělo, a to i v případě, pokud ho pijete teplý. Teplý zelený čaj vás sice na chvíli zahřeje, avšak vzápětí vaše tělo ochladí. Podobné účinky má i černý čaj. V zimě jsou ideálními čaji ovocné čaje a zázvorový čaj. Pokud máte rádi zelený či černý čaj, snězte po jeho vypití některou z potravin se zahřívacím účinkem.


Alkohol – patří mezi nápoje, po kterých máte ihned po vypití pocit, že vás zahřejí. Ve skutečnosti však působí opačně. Alkohol rozšiřuje cévy a následně zvyšuje tepelné ztráty těla. Pokud si chcete dopřát i v zimě alkohol, nejvhodnější je jedna sklenice „svařáku" nebo jedna sklenice mírně alkoholického nápoje, nazývaného cider.


Máta – patří mezi bylinky s velmi silným ochlazujícím účinkem. Čerstvé lístky máty vás v létě osvěží, v zimě však vás naopak ochladí. V zimě je dobré použít mátu pouze jako koření při pečení masa.


Meduňka – je jemná, příjemně vonící bylinka s ochlazujícím účinkem. Studený meduňkový čaj, stejně jako její čerstvé lístky vás v létě osvěží. V zimě je opět vhodné použít meduňku jako koření při pečení masa.


Chilli – toto pálivé koření vás sice bezprostředně po konzumaci zahřeje. Brzy se však objeví jeho ochlazující efekt.


Pokud chcete v zimě použít pálivé koření, použijte koření se zahřívacími účinky. Ideálním kořením je zázvor, pepř, křen, cibule a česnek.

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

ČLÁNKY O HUBNUTÍ

TAGY

© 2016 Zdravota.cz