Pro štíhlé tělo, proti stárnutí i proti rakovině – zázračná rajčata


Rajčata patří mezi oblíbené ingredience naší kuchyně. Vděčí za to své výrazné chuti i krásné barvě. Máme je rádi vařená, syrová, i ve formě džusu či protlaku. Rajčata jsou také velice zdravá.


Proč jsou rajčata zdravá?

Rajčata jsou nabitá zdraví prospěšnými látkami. Představují pro naše tělo bohatý zdroj draslíku, který je nutný pro činnost srdce a který zbavuje tělo nadbytečné vody, zinku, který je důležitý pro tvorbu vazivové tkáně i některých hormonů. Zinek také podporuje hojení ran i regeneraci svalů po tréninku.


V rajčatech najdeme tyramin a bróm, látky, které mají uklidňující účinky a zlepšují naši náladu. Rajčata jsou také bohatou zásobárnou vitamínů. Najdeme v nich vitamíny A, C, D, E, K a mnohé vitamíny skupiny B. Kromě draslíku a zinku obsahují také vápník, železo, měď, fosfor, kobalt, hořčík, mangan.


Antioxidanty obsažené v rajčatech posilují náš imunitní systém. Díky vysokému obsahu lykopenu nás mohou rajčata ochránit i před obávanou rakovinou.


Rajčata jsou potravinou, která by neměla chybět v jídelníčku těch, kteří chtějí zhubnout. Velké množství vlákniny, 92 % vody a nízký obsah kalorií dělá z rajčat skvělou potravinu pro hubnutí. Díky svým zásadotvorným účinkům používají také k očistě těla.


Rajčata syrová nebo tepelně upravená?

Rajčata jsou oblíbená syrová, přidáváme je ke chlebům nebo k pečivu s máslem, sýry, některými pomazánkami, či k masu jako obložení. Pochutnáváme si také na různých rajčatových salátech. Někdy rajčata tepelně upravujeme. Zapečená rajčata, lečo, rajčatové pyré – to je příklad jídel, jejichž základní ingrediencí jsou tepelně upravená rajčata.


Jsou zdravější syrová nebo tepelně upravená rajčata?

Pochutnáváme-li si na syrových rajčatech, dodáváme tím svému tělu nemalé množství vitamínu C, 30 dkg rajčat pokryje naší denní potřebu tohoto vitamínů. Tento vitamín v tepelně upravených rajčatech nenajdeme. Vitamín C je totiž velmi citlivý na teplo, varem se ničí.

Rajčata jsou také známá svými silnými antioxidačními a protirakovinnými účinky. Vděčí za to lykopenu, který patří mezi karotenoidy. Jedná se o velmi silný antioxidant, schopný brzdit rozvoj některých nádorových onemocnění.


Lykopen je sice obsažen i v syrových rajčatech, je však pro naše tělo obtížně vstřebatelný. Naopak varem několikanásobně stoupne jeho využitelnost v našem těle. Většina lykopenu se nachází v povrchových vrstvách rajčete, to znamená ve slupce a těsně pod ní, v místech, které jsou nejvíce vystaveny slunečnímu záření.


Uvnitř rajčat se naopak skrývá velké množství betakarotenu.


Je doporučováno rajčata neloupat, jejich loupáním totiž přicházíme o nemalé množství lykopenu.


Rajčata bychom měli jíst syrová i tepelně upravená. Syrová rajčata nám dodají velké množství vitamínu C, tepelně upravená rajčata obohatí naše tělo lykopenem. Kvalitní rajčata si můžeme vypěstovat sami nebo si je koupit na farmářských trzích. Kvalitu poznáme podle chuti, kvalitní rajče má svoji charakteristickou chuť.


Důležité je také správné skladování rajčat. Měli bychom je skladovat stopkou vzhůru, při pokojové teplotě. Tímto způsobem nám vydrží několik dní. V žádném případě bychom je neměli zmrazovat, zmrazováním ztratí svoji příjemnou vůni, chuť i některé důležité látky.

Vhodný způsob konzervace rajčat je sušení.


Rajčatový džus – pro zdraví i štíhlou linii

Své zdraví můžeme podpořit také pravidelným pitím rajčatového džusu. Vědci tvrdí, že pití jedné sklenice rajčatového džusu denně posiluje imunitní systém a výrazně sníží riziko vzniku onemocnění srdce, cév, jater i močového měchýře. Rajčatový džus nás může ochránit také před anémii, způsobenou nedostatkem železa.


Ochrání nás i před rakovinou, a nejen to, dokonce pomáhá při její léčbě. Rajčatový džus nás také osvěží, podpoří trávení i vylučování nadbytku vody v těle, což je klíčové při hubnutí. Rajčatový džus je pro své silné detoxikační účinky doporučován při detoxikaci.


Rajčatový džus vám pomůže také od bolesti svalů po náročném tréninku. Vysoký obsah hořčíku z něho dělá vynikající přírodní prostředek proti svalovým křečím. Pravidelné pití rajčatového džusu zvyšuje kvalitu pleti.


Připravte si rajčatový džus doma

Rajčatový džus si můžeme připravit doma. Budeme mít jistotu, že v něm nenajdeme žádné konzervanty ani jiné chemické přídatné látky. Příprava rajčatového džusu není nijak složitá. Pro dvě porce džusu potřebujeme 4 velká zralá rajčata, 2 hrnky vody, 1 polévkovou lžíci medu a špetku soli.


Rajčata omyjeme, případně odstraníme zbytky stonku a nakrájíme je na malé kousky. Podlijeme je malým množstvím vody a dusíme doměkka. Ještě horká podušená rajčata rozmixujeme a hmotu přecedíme. Podle potřeby zředíme vodou, osladíme medem a necháme vychladnout.


Hmotu, která nám zůstala v sítku, v žádném případě nevyhazujeme. Dochutíme ji solí a kořením a použijeme ji místo rajčatového protlaku. Hodí se například k těstovinám jako součást rajčatové omáčky.

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

ČLÁNKY O HUBNUTÍ

TAGY

© 2016 Zdravota.cz