SERIÁL DIETY, DÍL 18.: Citrónová dieta


Citrónová dieta je jednou z dalších jednorázových diet, které slibují rychlý úbytek kil. Tato dieta, oblíbená mezi celebritami k nám přišla z USA. Co vás čeká, pokud se jí rozhodnete držet?


Podstata citrónové diety

Podstatou citrónové diety jsou detoxikační účinky citrónu, který působí na naše tělo silně zásadotvorně. Citrón je jedním z nejlepších ovocí pro hubnutí, má velmi nízký obsah kalorií, velmi nízký obsah sacharidů, vysoký obsah vlákniny, vitamínů, zejména vitamínu C a dalších látek. Citrón snižuje chuť k jídlu, podporuje metabolismus, urychluje spalování tuků. Citrón také zvyšuje vitalitu a odstraňuje z těla toxické látky. Základem citrónové diety je šťáva z citrónu, kajenský pepř, což je chilli paprička a javorový sirup.


Citrónová dieta má drastickou verzi a mírnější verzi. U mírnější verze se pije šťáva z citrónu přidaná do vody, chilli paprička a javorový sirup se vynechávají, někdy se javorový sirup nahrazuje skořicí. Nejvhodnější je používat čerstvou šťávu z citrónů, to znamená odšťavnit citrón bezprostředně před použitím, citrónovou šťávu je možné si připravit na celý den. Prvním jídlem by každé ráno měla být sklenice vlažné vody se šťávou z citrónu. Součástí citrónové diety, zejména drastické verze se přidává pití vody se solí a čajů s projímavými účinky.


Drastická verze citrónové diety

Drastická verze citrónové diety, zvaná také citrónová čistící dieta se drží 10 až 14 dní. Během této doby by mělo dojít k očistě celého těla, organismus by se měl zbavit škodlivých látek a přebytečných zásob vody ve tkáních. Při této dietě se konzumuje pouze nápoj, připravený z vody, ze šťávy z citrónu, chilli papričky a javorového sirupu. Jelikož se při drastické verzi této diety nejí žádná tuhá strava, je třeba povzbudit činnost střev. Každé ráno a každý večer je třeba užívat nějaké přírodní projímadlo. Drastická verze této diety se dá velmi obtížně dodržet a kromě toho si jejím držením můžete vykoledovat zdravotní problémy.


Mírnější verze citrónové diety

Mírnější verze citrónové diety spočívá v dodržování zásad zdravé výživy, přičemž se pije koktejl z vody, šťávy z citrónu, chilli papričky a javorového sirupu jako prostředek pro povzbuzení metabolismu. Někdy se vynechává javorový sirup a chilli paprička, popíjí se voda se šťávou z citrónu, citrón se také přidává dle možnosti k jídlům. Další zásadou této diety je konzumace menších porcí několikrát denně. Základem jídelníčku je zelenina, ovoce, ořechy, semínka, zakysané mléčné výrobky, libové netučné maso, ryby, tvaroh, tvarohové sýry, luštěniny, celozrnné obiloviny a výrobky z nich, olivový olej. Podstatou mírnější verze citrónové diety je zvýšená konzumace zdraví prospěšných jídel i detoxikace. Součástí této diety je také dostatečný příjem tekutin a vhodná pravidelná pohybová aktivita. Mírnější verze této diety se drží sedm dní.


Vzorový jídelníček pro citrónovou dietu

První den je třeba očistit tělo od toxických látek, které braní nastartování metabolismu. Tento den se jí pouze detoxikační polévka a pije se koktejl z vody, šťávy z citrónu, chilli papričky a skořice, nazývaný citrónová limonáda, voda se šťávou z citrónů a samotná voda. Citrónovou limonádu připravíte z 300 ml filtrované vody, šťávy z citrónu, špetky rozdrcených chilli papriček, zvaných kajenský pepř a 2 lžiček skořice. K obědu si z jedné mrkve, jednoho celeru, poloviny cibule, čtyř ředkviček, hrsti zeleného hrášku a poloviny fenyklu, nakrájeného na malé kousky připravíte detoxikační polévku. Do vroucí vody přidáte nejprve mrkev, cibuli a celer a vařte 5 minut. Potom přidejte ředkvičky hrášek a fenykl a vařte 10 až 15 minut.


Další dny se mírnější verze této diety řídí zásadami zdravé výživy, přičemž je třeba vypít denně hodně vody se šťávou z citrónu. Voda a citrón povzbudí trávicí systém a očistí tělo od toxinů, potlačují také chuť k jídlu. Další dny může jídelníček vypadat takto:


Snídaně: Ovocný salát z jablka, kiwi, ananasu a šťávy z citrónu, 150 g bílý jogurt, hrst mandlí Dopolední svačina: Banán pokapaný šťávou z citrónu a posypaný dýňovými semínky

Oběd: Zeleninový vývar zahuštěný ječnými a pohankovými krupkami a vejcem, zdobený petrželovou natí

Odpolední svačina: Hrst sušeného ovoce, sklenice vody se šťávou z citrónu

Večeře: Pečený pstruh na másle, pokapaný šťávou z citrónu, posypaný sezamovými semínky, ledový salát, plátky citrónu

Nápoje: voda s citrónovou šťávou, voda, ráno a večer sklenice vody s citrónovou šťávou


Snídaně: Toast s máslem, vařené vejce, paprika, ledový salát pokapaný šťávou z citrónu, posypaný lněnými semínky

Dopolední svačina: Jablko posypané skořicí, hrst vlašských ořechů, sklenice šťávy s citrónem

Oběd: Cizrnový salát s rajským protlakem, cibulí, oreganem, olivovým olejem a vařeným vejcem, míchaný salát z čínského zelí, cibule, rajčat, papriky a šťávy z citrónu Odpolední svačina: Jahody, tvaroh, mandle, sklenice šťávy s citrónem

Večeře: Kuřecí řízky na přírodní způsob, dušené fazolky, pokapané olivovým olejem a šťávou z citrónu

Nápoje: voda s citrónovou šťávou, voda, ráno a večer sklenice vody s citrónovou šťávou

Výhody a rizika

Drastická verze citrónové diety nemá žádné výhody, je při ní pociťován nesnesitelný hlad. Pokud ho vydržíte, zhubnete, úbytek kil však bude tvořen zejména vodou a bílkovinami, což není cílem. Cílem hubnutí je úbytek kil tvořených tukovými zásobami a částečně vodou a udržení si získané tělesné hmotnosti. Hladovění a pití koktejlu z vody, šťávy z citrónu, chilli papričky a javorového sirup velmi dráždí trávicí systém. Výsledkem mohou být zdravotní problémy. Dalšími příznaky jsou vyčerpanost, podrážděnost a potíže způsobené nedostatkem živin a dalších potřebných látek. Při drastické verzi této diety tělu chybí všechny živiny, vláknina, mnohé vitamíny, minerály a další prospěšné látky. Zdravé tělo si sice obvykle dokáže s tím poradit bez následků, můžete však očekávat, že dobře se cítit rozhodně nebudete. A na pravidelnou pohybovou aktivitu nebudete mít ani pomyšlení.


Něco zcela jiného je mírnější verze citrónové diety, zejména verze, kde se pije voda se šťávou z citrónu, chilli paprička, javorový sirup či skořice se vynechávají. Ve stravě je snížen příjem energie, strava se řídí dle zásad zdravé výživy. Dieta nezapomíná na denní dostatečný příjem vhodných tekutin, netrpíte hlady a vaše tělo se čistí a nějaké to kilo se vám podaří shodit. Nevýhodou této diety je její krátkodobost, dieta nic neříká o trvalé změně nesprávných stravovacích a pohybových návyků, které vedly k nadbytečným kilům. Pokud se vrátíte ke svým původním návykům, čeká vás jistý jo-jo efekt.


Citrónová dieta a hubnutí

Pokud budete chtít zhubnout drastickou formou citrónové diety, s velkou pravděpodobností si zničíte zdraví a to co, zhubnete, bude jen voda a svaly. Žádný tuk. Navíc se vám zpomalí metabolismus, který díky hladovění přejde do úsporného režimu. Naše tělo nerozlišuje mezi hladověním a drastickou dietou, nedostatek potravy chápe jako hladovění a tak se snaží využít z přijaté energie maximum. Po dietě je metabolismus stále zpomalený a při návratu k původní stravě vše ukládá do tukových zásob na horší časy. Výsledkem je vyšší tělesná hmotnost než před držením diety a vyšší obsah tukových zásob.


Při mírné verzi citrónové diety nebudete trpět hlady ani vám nebude špatně. I na konci této diety vás čeká po návratu k původním návykům jo-jo efekt. Bude však nižší než u drastické verze této diety, kromě toho vám mírnější verze nepoškodí zdraví. Pokud budete držet mírnější verzi této diety jeden až tři dny, pročistíte si tělo a zbavíte ho škodlivých odpadních látek, vzniklých během biochemických reakcí.

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

ČLÁNKY O HUBNUTÍ

TAGY

© 2016 Zdravota.cz