Jak zařadit pohyb do plného dne

 

Bolesti hlavy zad i krční páteře, zpomalený metabolismus, obezita – to jsou některé následky sedavého způsobu života. Mnozí z nás ráno usednou k počítači a svoji židli opustí v odpoledních hodinách. Nezřídka se po příchodu z práce opět věnují sedavým aktivitám. Na pohyb jim v jejich nabitém denním rozvrhu nezbývá čas. Poradíme vám, jak zařadit pohyb i do nabitého denního rozvrhu.

 

Sedavý způsob života již od dětství

 

S požadavkem vydržet delší donu sedět se setkají už děti v mateřské školce. V tomto věku jsou však velmi aktivní a dobu strávenou sezením hravě vyváží pohybem. U mnoha dětí se začíná aktivní pohyb vytrácet s příchodem na základní školu. Ve škole sedí dlouhé hodiny a po příchodu domů opět sedí u počítače nebo u televize. Hodiny tělesné výchovy jsou pro jejich pohybové potřeby naprosto nedostatečné.

 

Sezení dlouhé hodiny v kuse nekončí ve školních lavicích, ale pokračuje s nástupem do zaměstnání. Sedavý způsob života si nemilosrdně vybírá svou daň v podobě bolestí hlavy, krční páteře, zad, ochablých svalů, zpomaleného metabolismu, snížené schopnosti těla zbavovat se odpadních toxických látek a následných zdravotních problémů.

 

Hýbejte se ve volném čase

 

Je velkou chybou sedět celý den v práci a ve volném čase se opět věnovat sedavým aktivitám. Zařaďte do svého volného času pohyb, který vás bude bavit. Vaše tělo vám za to poděkuje a odmění se vám zdravím, pěknou postavou i dobrou psychickou a fyzickou kondicí.

 

Pohyb nemusí znamenat pravidelnou návštěvu fitness centra. Pohyb mohou být procházky přírodou, běh, plavání, cyklistika, nordic walking. Plavání má jednu velkou výhodu – naučí vás správně dýchat a tím i lépe okysličit tělo.
 

Pokud je venku nevlídné počasí, můžete si zacvičit doma. Cvičit můžete podle předcvičovatelky na videu nebo můžete skákat přes švihadlo, cvičit s gymnastickým míčem, možností je mnoho. Pohyb je také úklid, práce na zahrádce a další domácí práce.

 

I v práci se můžete hýbat

 

Váš pohyb může začít již ráno, když se probudíte. Mnohé ženy si najdou čas na to, aby se nalíčily. Stejně si najděte několik minut na ranní rozcvičku. Nemusíte dělat žádné náročné cviky, stačí udělat pár dřepů nebo skoků přes švihadlo. Cílem ranní rozcvičky je protáhnout si tělo.

 

Další pohyb následuje cestou do práce. Vystupte o jednu autobusovou či tramvajovou zastávku dříve. Udělejte to samé při cestě z práce domů.

 

Využívejte v práci každou možnost pohybu. Nedávejte si pracovní pomůcky příliš blízko, kde na ně snadno dosáhnete. Naopak si je dejte dál, abyste se museli pro ně natahovat, čímž si protáhnete tělo. Další vítanou příležitostí k pohybu je jít do kuchyňky uvařit si kávu nebo čaj.

 

Místo výtahu používejte schody, zacvičte si pár krátkých cviků na toaletě. Důležité je také, jak sedíte na židli, nehrbte se, seďte rovně, ale ne strnule jako socha. Zhruba každou hodinu se trochu protáhněte a zvedněte ruce od klávesnice.
 

Vítanou možností pohybu je přestávka na oběd. Jedním z nešvarů je řešit během oběda pracovní věci. To rozhodně neprospěje vašemu trávení. V klidu se najezte a pracovní věci proberte při chůzi.

 

Srovnejte si držení těla

 

Špatné držení těla je příčinou bolestí páteře a mnoha dalších problémů. Je proto třeba myslet na to, jak sedíte. Vhodné je srovnat si držení těla před pracovní dobou. Přijďte do práce dříve, ne proto, abyste hned usedli k počítači, ale abyste si krátce před pracovní dobou srovnali držení těla.

 

Než usednete k počítači, srovnejte si držení těla. Stůjte, váhu rovnoměrně rozprostřete na chodidla, jemně tlačte stehna k sobě, současně zpevněte hýždě a vtáhněte pupík k páteři. Ruce stále visí podél těla. Držte ramena daleko od uší a srovnejte bradu do jedné roviny se zemí. S výdechem se vytáhněte směrem vzhůru, za temenem hlavy a přitom si uvědomte délku vaší páteř. K počítači usedněte, až když si zafixujete tento postoj.

 

Tipy na dechové cviky do kanceláře

 

Při stresu mnozí z nás sahají po cigaretě nebo po něčem sladkém „na nervy". Tyto prostředky nám sice na okamžik pomohou, avšak se negativně podepíší na našem zdraví i na naší postavě. Mnohem lepším řešením je provést několik dechových cviků. Dechové cviky vám pomohou zvládat stres, okysličí vaše tělo a naplní vás energií.

 

Stres začíná hned od rána, po příchodu do kanceláře vás zavalí myšlenky na to, jaké úkoly na vás čekají. Nenechte se vystresovat těmito myšlenkami, místo toho proveďte cvik na hluboké brániční dýchání. Posaďte se na židle, rozkročte nohy šířku pánve, vyrovnejte záda a stáhněte ramena dozadu. Sundáte-li si boty, bude se vám cvičit lépe. Cvik provádějte 5 až 10 minut. Tento cvik, stejně jako následující cvik, je dobré provádět nejen ráno, pokud máte možnost, provádějte ho i během dne.

 

Po tomto cviku následuje další cvik. Položte ruce volně na stehna a otočte dlaně vzhůru. Zhluboka se nadechněte tak, že ucítíte nádech mezi žebry. Potom vydechněte všechen vzduch. Cvik opakujte zhruba desetkrát. Potom si ještě srovnejte držení těla a můžete usednout k počítači a pustit do práce.

 

Některé cviky nelze vždy provádět během dne. Je však možné vždy vnímat své tělo a dýchat nikoli do úrovně ramen, ale dýchat až dolů do břicha, tak jako kdybyste chtěli svým dechem kopírovat dráhu páteře.

 

Jak ulevit nohám od bot na podpatku

 

Lodičky jsou sice krásné a elegantní, to však neznamená, že v nich musí vaše nohy trpět celou pracovní dobu. Zujte si je párkrát tajně pod stolem. Pod stolem můžete také provádět cvik, který uleví vašim nohám a kterého si vaši kolegové a kolegyně nevšimnou.

 

Přineste si do práce patnáct až dvacet větších korálků, kamínků nebo kaštanů, které budete mít uložené v sáčku nebo v krabičce. Vysypte je pod sebe na zem, snažte se je uchopit prsty a přendávejte je z jedné strany na druhou. Cvičení provádějte pět až deset minut dle potřeby.

Cvičení vám zpočátku půjde ztuha, je proto dobré si ho natrénovat doma. Potom můžete v práci v klidu něco dělat na počítači, zatímco vaše nohy budou pod stolem cvičit s kamínky. Na závět náročného dne si můžete udělat masáž chodidel tím, že si stoupnete na kamínky nebo na korálky a budete po nich jemně šlapat.

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci

zde je místo pro vaši inzerci

Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci