Pro štíhlé tělo, proti stárnutí i proti rakovině – zázračná rajčata

12 způsobů, jak využít kokosový olej

Potravinové doplňky, umělé vitamíny – jsou vážně tak zdravé?

1/4
Please reload

Název vitamíny navrhl polský biochemik Kazimierz Funk, když v roce 1912 objevil vitamin B1 v otrubách rýže. Název je odvozen z latiny ze slov vital a amine neboli „životně důležité aminy". Byť nejde o aminy, název se ujal a byl později rozšířen na všechny podobné látky. Vitamíny jsou látky nezbytné pro život, ovlivňují biochemické reakce našeho těla a tak se podílejí na jeho správném chodu. Podílejí se také na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Až na některé výjimky je musíme získávat pomocí pestré a vyvážené stravy, neboť lidský organismus je sám vyrobit nedokáže.

Když je jich moc nebo málo

 

Vitamíny dělíme na rozpustné v tucích (A, D, E, K) a rozpustné ve vodě (vitamíny skupiny B a vitamín C). Při sníženém přívodu určitého vitamínu (Hypovitaminóza) se mohou objevovat poruchy funkcí organismu nebo i velmi závažná onemocnění. Dlouhodobá hypovitaminóza může vést až k avitaminóze tedy k naprostému nedostatku určitého vitamínu. K avitaminóze může dále vést porucha trávení, poškození střevní mikroflóry, porucha endokrinního systému nebo jeho nekrytá zvýšená potřeba (např. při podávání léků působících jako antagonisté neboli blokátoři daného vitamínu). Při přebytku vitamínů (Hypervitaminóze) rozpustných ve vodě se jich organismus dokáže zbavit a pokud přestaneme vitamín přijímat, organismus z těla nadbytečné množství vyloučí. Nebezpečí přichází při hypervitaminóze vitamínů rozpustných v tucích především u vitamínu A, u nějž existují i případy smrtelných otrav nebo otrav s doživotními následky. Jako u všeho tedy i zde platí rčení „všeho s mírou".

 

Více se o jednotlivých druzích vitamínu, jejich vlivu na vaše zdraví a potravinách, kde je hledat, dočtete v jednotlivých článcích. 

VITAMIN A

(jinak také retinol, retinoid či oční vitamín)

 

Tento v tucích rozpustný vitamín je potřebný pro správný růst a vývoj lidského těla, především pak zubů a kostí. Dále je také nutný pro tvorbu určitého druhu zrakového pigmentu, který používáme především při zhoršeném osvětlení nebo při přechodu ze světla do tmy. Vitamín A je také důležitým antioxidantem, podporuje tvorbu hlenu na sliznicích a tím pomáhá chránit před některými infekcemi, zároveň také chrání pokožku především před účinky UV záření a zpomaluje vznik a prohlubování vrásek.

 

Kde ho najdeme

 

Můžeme jej najít v některých druzích zeleniny, jako např. v mrkvi, špenátu, brokolici, zelí, dýni atp., dále pak také v mléce, mořských plodech, másle anebo ve vajíčkovém žloutku. Na trhu je také celá řada výživových doplňků, které obsahují velké množství tohoto vitamínu.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek tohoto vitamínu může vést k šerosleposti, bolesti očí, narušení růstu kostí a chrupavek, poruchám krve a především pak k anémii, dále také k zánětům spojivek, zhoršení kvality kůže, snížení imunity nebo snížení potence a sexuálního apetitu.

 

Když je ho hodně

 

Nebezpečný je ovšem i přebytek tohoto vitamínu. Ten může vést ke zvracení, nevolnostem, postupné ztrátě vlasů, vysychání kůže anebo až k spontánním zlomeninám. Ovšem předávkování tímto vitamínem je skutečně velice vzácné.

VITAMIN B1

(jinak také thiamin anebo i "duševní vitamín")

 

Tento ve vodě rozpustný vitamín přispívá ke štěpení cukrů na glukózu, která poskytuje energii hlavním tělesným procesům a dodává energii také do mozku. Vitamín B1 pomáhá ke správné funkci nervového systému, navozuje optimismus, pomáhá překonávat stres, únavu, netrpělivost a udržuje dobrou náladu. Při zvýšeném stresu je dobré se vyvarovat alkoholu a kofeinu, protože tyto látky brání vstřebávání vitamínu B1 do organismu. Naše tělo si thiamin nedokáže samo vyrobit ani jej dlouhodobě skladovat, takže je dobré jej pravidelně doplňovat vyváženou stravou anebo výživovými doplňky.

 

Kde ho najdeme

 

Vitamín B1 můžeme doplňovat především z neloupaných obilovin, pivovarských kvasnic, medu, masa, ořechů, brambor atp. Na trhu je také celá řada výživových doplňků, které obsahují velké množství tohoto vitamínu.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek tohoto vitamínu je v naší oblasti poměrně vzácný, ale může nastat například ve chvíli, když z jídelníčku zcela vyloučíme maso nebo obiloviny a nenahradíme je jiným zdrojem živin. Tento nedostatek může poté vyústit ve známou nemoc beri-beri, jenž se projevuje především ztíženým dechem, vyčerpaností, otupělostí, nechutenstvím, podrážděností a také přecitlivělostí na hluk.

 

Když je ho hodně

 

Jelikož je tento vitamín rozpustný ve vodě, jeho případný nadbytek se jednoduše vyloučí močí a nezůstane uložený v těle, a proto nehrozí žádné vážnější ohrožení. Výjimečně se u citlivějších jedinců mohou objevit malé vyrážky, které však po snížení přísunu tohoto vitamínu zmizí.

VITAMIN B3

(jinak také riboflavin, vitamín G anebo ovoflavin)

 

Tento fosforeskující, ve vodě rozpustný vitamín je žluté až žluto-oranžové přírodní barvivo, které je odolné vůči vysokým teplotám. Je důležitý pro tvorbu nových buněk (např. vlasů, nehtů), pomáhá správné funkci očí, přispívá ke zdravé a pevné pleti a pomáhá udržovat správnou činnost metabolizmu a srdce. Při zvýšené fyzické námaze také pomáhá přenášet kyslík ke svalům. Naše tělo si riboflavin nedokáže samo vyrobit, takže je dobré jej pravidelně doplňovat vyváženou stravou anebo výživovými doplňky.

 

Kde ho najdeme

 

Vitamín B2 můžeme doplňovat především z vepřového a hovězího masa, vnitřností, vajec, mléka, kakaa či tvarohu. Na trhu je také celá řada výživových doplňků, které tohoto vitamínu obsahují velké množství.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek tohoto vitamínu nevede k žádným vážným obtížím. Projevuje se např. trhlinkami v koutcích úst, suchou kůží, světloplachostí anebo záněty spojivek. Při některých chorobách, jako je cukrovka, celiakie, nebo při užívání antibiotik a antikoncepčních pilulek je však obzvlášť důležité udržovat dostatečný přísun tohoto vitamínu, protože pomáhá udržovat stabilitu organizmu.

 

Když je ho hodně

 

Jelikož je tento vitamín rozpustný ve vodě, jeho případný nadbytek se jednoduše vyloučí močí a nezůstane uložený v těle, takže nehrozí žádné vážnější ohrožení.

VITAMIN B5

(neboli kyselina pantotenová)

 

Název kyselina pantotenová pochází z řeckého slova „pantos", což znamená všudypřítomný; z toho jasně vyplývá, že se vitamín B5 vyskytuje ve všech tkáních těla. Tento ve vodě rozpustný, tepelně nestálý vitamín je pro náš organismus nepostradatelný, především proto, že se podílí na metabolismu sacharidů, přeměně tuků a cukrů, přispívá k produkci některých pohlavních hormonů a tím také k růstu pohlavních orgánů a zlepšování plodnosti. Dále udržuje také správnou funkci nervového a trávicího systému, pomáhá při kožních i zažívacích onemocněních, migréně, alergiích, odstraňování křečí, zlepšuje paměť a koncentraci a používá se jako podpůrná léčba při odvykání kouření.

 

Kde ho najdeme

 

Vitamín B5 můžeme organismu dodávat ze všech druhů zeleniny, masa, ryb, droždí, vnitřností (především ledvin a jater), obilnin i mléčných výrobků a vaječných žloutků. Nejvíce ho můžeme najít ve včelí mateří kašičce.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek vitamínu B5 je velice vzácný, dochází k němu při některých těžkých onemocněních, po operacích nebo při alkoholismu. Projevuje se poté především únavou, depresemi, vyrážkami, bolestmi břicha, brněním, křečemi a nauzeou.

 

Když je ho hodně

 

Jelikož je tento vitamín rozpustný ve vodě, jeho případný nadbytek se jednoduše vyloučí močí a nezůstane uložený v těle, a proto nehrozí žádné vážnější ohrožení. Výjimečně se u citlivějších jedinců mohou objevit vyrážky nebo nevolnost.

VITAMIN B6

(jinak také pyridoxin)

 

Tento ve vodě rozpustný vitamín je pro naše tělo velice důležitý, především proto, že se podílí na metabolizmu červených krvinek, pomáhá růstu a obnově svalů, urychluje metabolismus, funguje jako prevence zubních infekcí a kazů, vyrovnává hladiny některých hormonů a má pozitivní vliv na nervový systém, snižuje depresi, únavu, pomáhá udržovat koncentraci, dobrou náladu a sexuální apetit. Zajímavé je, že některé výzkumy ukázaly příznivý vliv tohoto vitamínu na zpomalení růstu nádorů a mutace buněk. Antikoncepční přípravky, alkohol a kouření snižují účinky vitamínu B6 stejně jako i všech ostatních vitamínů B-komplexu, proto je dobré jej pravidelně doplňovat stravou anebo potravinovými doplňky.

 

Kde ho najdeme

 

Tento vitamín můžeme doplňovat především z živočišných produktů jako je maso, vnitřnosti či mléčné výrobky, případně také z celozrnných výrobků, brambor, banánů, česneku, špenátu či kvasnic.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek tohoto vitamínu se projevuje únavou, křečemi, neschopností koncentrace, vypadáváním vlasů, poruchami spánku, vyrážkami a také nevolností. Příznaky nebývají nijak vážné či dokonce život ohrožující, proto většinou postačí vitamín doplnit. Pokud ale tyto příznaky přetrvávají delší dobu, je dobré se poradit s lékařem anebo lékárníkem.

 

Když je ho moc

 

Vzhledem k tomu, že se jedná o ve vodě rozpustný vitamín, jeho přebytek se vyloučí močí a nezpůsobí nějaké vážné projevy. U příliš velkých dávek anebo u citlivějších či nemocných jedinců se můžou projevit příznaky neuropatie. Jedná se většinou o brnění, pálení či poruchy pohybu a citlivosti.

Vitamin B7

(jinak také biotin či vitamín H, podle německého slova Haut čili kůže)

 

Tento ve vodě rozpustný vitamín je pro naše tělo velice důležitý, především proto, že podporuje správnou funkci metabolismu, vstřebávání tuků, cukrů a bílkovin, udržuje zdravé naše vlasy, nehty a hlavně se podílí na udržení zdravé a pevné pokožky, proto je také někdy nazýván vitamínem krásy. Dále se také používá pro zmírnění účinků cukrovky na organismus, protože udržuje správnou hladinu cukru v krvi a chrání před poškozením nervů při cukrovce. Tento vitamín také účinkuje proti depresím, špatné náladě a nespavosti.

 

Kde ho najdeme

 

Vitamín B7 můžeme doplňovat především z masa, luštěnin, jedlých kaštanů, hub, sóji, mléka, vajec, arašídů, pistácií, vnitřností a také například z ananasu a malin.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek tohoto vitamínu se často dostavuje u poruch trávení nebo při dlouhodobém používání antibiotik. Jeho nedostatek v organismu se projevuje únavou, letargií, vyrážkou, bolestí nebo mravenčením končetin, zhoršením chuti k jídlu, tvorbou lupů nebo vypadáváním vlasů.

 

Když je ho moc

 

Vzhledem k tomu, že se jedná o ve vodě rozpustný vitamín, jeho přebytek se vyloučí močí a nezpůsobí nějaké vážné projevy. U citlivějších, nemocných nebo alergických jedinců se může nadbytek tohoto vitamínu projevit vyrážkou či nevolností.

VITAMIN B9

(jinak také kyselina listová či vitamín M)

 

Tento ve vodě rozpustný vitamín je pro naše tělo velice důležitý, především proto, že pomáhá udržovat správnou funkci žaludku, střev a jater, pomáhá správnému růstu a vývoji plodu, podílí se na metabolismu nukleových kyselin i aminokyselin, tělo ho využívá také při produkci některých hormonů a při hojení ran. Ukazuje se také, že tento vitamín pomáhá předcházet srdečnímu infarktu a některým druhům rakoviny, zvláště pak rakovině tlustého střeva, děložního hrdla a plic. V těhotenství se doporučují větší dávky tohoto vitamínu, jelikož se ukazuje, že, jak již bylo řečeno, pomáhá správnému vývoji plodu, předchází některých vrozeným vadám (jako rozštěpu páteře či patra) a také onemocněním nervového systému dítěte.

 

Kde ho najdeme

 

Vitamín B9 můžeme doplňovat hlavně z listové zeleniny (špenátu, brokolice atp.), masa, kvasnic, piva, čočky, hrášku, mandlí a arašídů.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek tohoto vitamínu je nebezpečný především v těhotenství, může totiž vyvolat potrat, předčasný porod anebo přispět ke vzniku některých vývojových vad. Dále se nedostatek vitamínu B9 projevuje slabostí, chudokrevností, únavou či nevolností. Největším nedostatkem tohoto vitamínu trpí alkoholici a lidé užívající antiepileptika a léky na léčbu rakoviny. Tito lidé jej musí doplňovat mimo vyváženou stravu také z výživových doplňků.

 

Když je ho moc

 

Jelikož se jedná o vitamín rozpustný ve vodě, jeho přebytek se z organismu jednoduše vyloučí močí. U citlivějších jedinců se může projevit průjmem či lehkou vyrážkou. Tyto příznaky ale většinou zmizí hned po doplnění potřebné dávky vitamínu.

VITAMIN B12

(jinak také kobolamín)

 

Tento ve vodě rozpustný vitamín je pro naše tělo velice důležitý, především proto, že se podílí na metabolismu nukleových kyselin a aminokyselin, ovlivňuje také vznik červených krvinek, krevních destiček, kostní dřeně a nervových i jiných buněk, pomáhá správné funkci střev a je důležitý také pro syntézu DNA a RNA a zdravý růst dětí. Ukazuje se, že tento vitamín působí také jako prevence vzniku nádorů.

 

Kde ho najdeme

 

Vitamín B12 můžeme doplňovat především z živočišných potravin jako je maso, mléčné výrobky, vnitřnosti, vejce a ryby. Najdeme jej také v kořenové zelenině a pivu.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek tohoto vitamínu se projevuje u alkoholiků nebo u přísných vegetariánů, kteří jej nedoplňují z jiných zdrojů. Projevuje se hlavně nervovými poruchami, poruchami růstu, anémií, hubnutím, zhoršováním paměti a koncentrace, třasem a mravenčením končetin.

 

Když je ho moc

 

Vzhledem k tomu, že se jedná o ve vodě rozpustný vitamín, jeho přebytek se vyloučí močí a nezpůsobí nějaké vážné projevy. U citlivějších, nemocných nebo alergických jedinců se může projevit vyrážkou či nevolností.

VITAMIN C

(jinak také kyselina askorbová)

 

Tento ve vodě rozpustný vitamín plní v lidském organizmu mnoho důležitých funkcí. Vitamín C je důležitý antioxidant, chrání tedy naše tělo před nebezpečnými volnými radikály, dále také pomáhá při tvorbě kolagenu, zmírňuje projevy nachlazení, posiluje buněčné stěny, chrupavky a klouby, urychluje regeneraci po fyzické i psychické zátěži, pomáhá ke správné funkci imunitního systému, hojení ran a vstřebávání železa z potravy. Ukazuje se také, že má pozitivní vliv na léčbu některých dlouhodobých nemocí jako rakoviny, diabetu nebo astmatu.

 

Kde ho najdeme

 

Lidský organizmus si vitamín C nedokáže sám vyrobit, je tedy nutné si jej pravidelně doplňovat. Můžeme jej najít především v citrusových plodech, jahodách, brusinkách, listové zelenině, bramborách, rajčatech, květáku či brokolici. Tento vitamín je tepelně labilní, při vaření anebo smažení potravin se ztratí asi 60 procent jeho celkového obsahu, proto je zdravější připravovat jídlo v páře. Na trhu je také celá řada výživových doplňků, které nám pomohou ke správnému množství tohoto vitamínu v našem těle.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek tohoto vitamínu je v naší oblasti poměrně vzácný, ale pokud někdy opravdu nastane, může se projevit únavou, chudokrevností, slabostí, žaludečními problémy či krevními výrony. Při takovýchto příznacích je již nutné vyhledat lékaře.

 

Když je ho hodně

 

Jelikož je tento vitamín rozpustný ve vodě, jeho případný nadbytek se z našeho organismu jednoduše vyloučí močí a nezůstane uložený v těle, nehrozí tedy žádné vážnější ohrožení. Citlivější jedinci mohou na vyšší množství vitamínu C reagovat kopřivkou anebo zažívacími problémy.

VITAMIN D

(jinak také kalciferol)

 

Tento v tucích rozpustný vitamín je pro náš organismus velice důležitý, napomáhá totiž vstřebávání vápníku z potravy a jeho následnému vázání v kostech, čímž naše kosti udržuje pevné a zdravé. Dále pomáhá také ke správné funkci kardiovaskulárního systému, pevnosti zubů, udržuje správnou hladinu cukru v krvi, posiluje imunitní systém a pomáhá proti nachlazení a chřipce. Ukazuje se také, že tento vitamín snižuje riziko vzniku nádorových onemocnění, cukrovky, či osteoporózy a pokud už jedinec těmito onemocněními trpí, dokáže dostatečný přísun vitamínu D snížit jejich projevy.

 

Kde ho najdeme

 

Tento vitamín přijímáme především ze slunečního svitu. Pobytem na slunci může naše tělo získat až 80 % jeho doporučené denní dávky. Dalšími zdroji jsou také mléko či tvaroh a další potraviny s vysokým obsahem vápníku, dále také sardinky, treska, některé houby, losos či vaječné žloutky.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek vitamínu D se může projevit postupným měknutím kostí, zvýšenou kazivostí zubů či poruchami imunity. Nakonec to může vést až k osteoporóze či vypadávání zubů.

 

Když je ho hodně

 

Ačkoli je vitamín D prospěšný pro vstřebávání vápníku a fosforu, při jeho přebytku jsou tyto funkce naopak narušeny. To může vést k hyperkalcémii a tím k příznakům jako je nevolnost, kovová chuť v ústech či zvracení. V extrémních případech může jeho nadbytek vést až k zástavě srdce a proto je dobré příznaky co nejdříve konzultovat s lékařem.

VITAMIN E

 

Pojem vitamín E zahrnuje celou skupinu přírodních chemických látek nazvaných tokoferoly. Tyto v tucích rozpustné látky jsou pro náš organismus velice prospěšné; vitamín E je důležitý antioxidant, pomáhá tedy proti vzniku a působení volných radikálů, dále také pozitivně působí na funkci jater, jež díky němu dokážou lépe odbourávat škodliviny. Tento vitamín také dále působí jako prevence proti nádorovým onemocněním (především rakovině prsu a tlustého střeva) či osteoporóze. Využívá se také při léčbě neplodnosti či poruchách menstruačního cyklu.

 

Kde ho najdeme

 

Vitamín E můžeme přijímat především z rozličných semen, ať už sezamových, slunečnicových či lněných, dále také z ořechů, ovesných vloček, máku, celozrnného pečiva, másla či vajec.

 

Když je ho málo

 

Nedostatek vitamínu E může vést k únavě, bolestem svalů, poruchám trávení, anémii, poruchám zraku, špatnému hojení ran či onemocnění srdce. Při těchto příznacích je velice důležité vyhledat lékařskou konzultaci, aby bylo možné co nejrychleji dopomoct ke zmírnění příznaků.

 

Když je ho hodně

 

U všech vitamínů rozpustných v tucích byla ukázána škodlivost při předávkování, ovšem vitamín E je v tomto zcela unikátní, jelikož u něj prozatím nebyla potvrzena jeho toxicita. Pouze u citlivých jedinců se někdy jeho přebytek může projevit mírnou vyrážkou, nevolností či únavou.

VITAMIN K

(dále také fytochinin, K je odvozen od názvu „koagulace", tedy procesu srážení krve)

 

Tento v tucích rozpustný vitamín je pro naše tělo velice důležitý především proto, že se podílí na procesech srážení krve, mineralizaci kostí a buněčném růstu. Vitamín K dále snižuje riziko vnitřního krvácení a celkovou krvácivost, působí pozitivně při léčbě poruch krevní srážlivosti, anémie či osteoporózy a pomáhá udržovat zdravé naše kosti a klouby.

 

Kde ho najdeme

 

Vitamín K můžeme přijímat především z některých druhů zeleniny jako je květák, špenát, hrách či brokolice, nebo také z masa, jahod, šípků, kopřiv, vnitřností (především jater) a rostlinných olejů.

 

Když je ho málo

 

U zdravých jedinců je nedostatek vitamínu K vyloučen, jelikož si ho tělo vytvoří přesně tolik, kolik v danou chvíli potřebuje. Problémy s nedostatkem tohoto vitamínu se ale mohou vyskytovat u kojenců (kteří ještě nejsou zcela vyvinutí pro tvorbu tohoto vitamínu) a u lidí s některými nemocemi. Nedostatek se poté projeví zvýšenou tvorbou modřin, jejich zhoršeným vstřebáváním a hojením všech ran, což je způsobeno sníženou schopností srážení krve a tedy sníženým počtem krevních destiček.

 

Když je ho hodně

 

Vitamínem K se nemůžeme předávkovat z potravy, ale pouze z vitamínových doplňků. Přebytek vitamínu K se poté projeví anémií, bledostí, únavou, vyšším pulsem a sníženou tělesnou výkonností.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Please reload

Please reload

zde je místo pro vaši inzerci